Ališič za SK: Kdor ne mara nevarnosti, naj ne dirka!

Formula 1 17. Nov 201612:53 > 13:08
rtvslo

Miran Ališič je dolgoletni komentator dirk formule 1 na slovenskih televizijah. Prenosov na slovenskem kanalu zdaj ni mogoče spremljati, vprašanje je, če se bo to v prihodnje spremenilo. O tem in še marsičem drugem smo se pogovarjali z Miranom, ki zdaj živi v Švici.

&a href=”“>Ališič eksluzivno za Sportklub Slovenija

Miran, si slovenska komentatorska legenda dirk formule 1, a zdaj te že nekaj časa ni več na slovenski medijski sceni. Kje si, kaj počneš?

Sem že dolgo v Švici, imam svoje posle, ki niso direktno povezani s slovensko medijsko sceno in povsem prav je tako.

Letos slovenski gledalci na slovenski televiziji ne morejo spremljati dirk formule 1, saj nihče ni zakupil pravic. Zakaj je tako? Meniš, da se lahko v prihodnje kaj spremeni? Sam si v svojem blogu pisal o tem, da bi se ti kot komentator vrnil samo, če bi se kdo projekta prenosov dirk lotil na primerni profesionalni ravni. Meniš, da se to v bližnji prihodnosti v Sloveniji sploh lahko zgodi, ali pa je v igri preveč denarja?

To je dolgo vprašanje, ki zahteva dolg odgovor, pravzaprav več odgovorov. Mislim, da Televizija Slovenija športa ne pokriva na ravni, kot bi se za televizijo takšnega javnega značaja spodobilo. To pomeni, da v vsak športni projekt, ki se ga lotijo, vložijo premalo denarja in izkoristijo premalo kadrovskega potenciala, da bi se dalo projekt dobro izvesti. RTV Slovenija je edina resna medijska ustanova v Sloveniji z dovolj denarja, da bi lahko pokrivala takšen šport, kot je formula 1. Tako pa je njihovo športno pokrivanje preveč razpršeno, tavajo med slovenskim nacionalnim interesom s pokrivanjem prenosov slehernega slovenskega športnika in velikimi popularnimi športi, ki pa jih je pet, morda šest na svetu in ki Slovence zagotovo zanimajo v večjem številu, kot pa Slovenci v nekih manj popularnih športih.

RTV Slovenija bi zdavnaj morala narediti kompromis o tem, kaj sodi na njihove ekrane in pripraviti kategorijo športov, ki jih Slovenci v velikem številu dejansko želijo gledati. Na drugi strani pa bi morala ugotoviti, katere športe je treba ljudem predstaviti samo v tej meri, da zadovoljijo potrebo po obveščanju Slovencev o slovenskih športnikih in nič več od tega. Ampak, zakaj na RTV ni tako, o tem nima smisla razlagati na dolgo in široko, saj ima RTV ostarelo in okamenelo vodstveno strukturo in verjetno neprimerne ljudi na mestih športnih urednikov. Vodstvo je nespremenjeno že desetletja, od vrha pa do dna te vodstvene piramide, skratka, razlogov je ogromno.

Gett Images/ Laurence Griffiths

Morda bi se sam še kdaj lotil tega, pogoji pa bi morali biti pravi; če je namreč nekdo nekaj počel 15 do 20 let na neki ravni, ne more sprejeti, da bo zdaj isto stvar počel na toliko slabši ravni v smislu finančne in kadrovske podpore, skratka v ponudbi in v tem, kaj ponuja gledalcu. Zato za mene tu v tem trenutku ne vidim nobene možnosti, bojim se, da kakšnega zanimanja za formulo 1 v Sloveniji ni. Bojim se, da bo formula 1 enkrat zdrsnila na obrobje medijskega pokrivanja, kot smo mu priča v vzhodnoevropskih državah, kjer se zadovoljijo s tem, da jim je pač dovolj nek komentator v neki sobi, ki pač pripoveduje in v najslabšem primeru še nikoli ni bil na dirki, ker mu to ni bilo omogočeno.

To ni profesionalna raven, ki naj bi nas peljala k napredku ponudbe programa, trenutno ne vidim pri nobeni komercialni televiziji interesa, da bi v projekt formule 1 vložili kaj več denarja, kot pa samo za način, ki sem vam ga že omenjal. To zame ne pride v poštev in je sramotno do gledalcev. Verjamem pa, da je zaradi specifičnosti motošporta in formule 1 v Sloveniji težko generirati denar od sponzorjev in pokroviteljev, iz tega naslova sklepam, da je to precej težje kot v nekaterih drugih športih, kjer nastopajo tudi Slovenci. Slovenija je na splošno specifičen, zaprt trg. Velikih pivovarjev, bank, finančnega sektorja, oljarjev, vseh teh na slovenskem trgu ni. Verjamem, da je tistim, ki bi želeli s formulo 1 zaslužiti, v komercialnem smislu težko.

Pogrešaš komentatorsko delo? V nekem obdobju svoje novinarske kariere si imel tudi svojo revijo, potem svoj spletni portal o formuli 1, možnosti za kakšen nov projekt ni?

To je vse povezano s prejšnjim odgovorom. Človek nekaj časa projekte rad pelje naprej, vlaga denar vanje iz svojega žepa in svojih drugih projektov, toda žal na ljubiteljski ravni to v Sloveniji preprosto ne gre. Na profesionalni ravni in s tem kaj zaslužiti, takšnega posla pa se v Sloveniji ne da izpeljati. Po eni strani pogrešam komentatorsko delo, po drugi strani pa ne. 25 let je dolga doba, morda bi lahko počel kaj drugega. Ne zanima me več toliko, da bi se moral neprestano boriti za svoj obstanek, zanimalo bi me samo pod ugodnimi finančnimi pogoji, ko je preživetje zagotovljeno.

Kljub temu, da ne opravljaš več komentatorskega dela, verjamem, da formulo 1 še naprej spremljaš. V zadnjih treh leti spremljamo dominacijo Mercedesa. V športu je na splošno zaznati padec televizijskih rejtingov, manj je gledalcev na tribunah … Je to povezano z Mercedesovo dominacijo?

Mislim, da problem tiči nekje drugje, lahko dam primer. Eden glavnih problemov je ta, ki smo ga videli na zadnji dirki v Braziliji. Moje mnenje je, da so bili vremenski pogoji vse tri ure in pol približno enaki, nobene potrebe ni bilo, da bi se to popoldne vleklo tako dolgo časa. V tako rahlem dežju bi morali začeti z normalnim dirkaškim štartom, dirkati, že desetletja je namreč znano, da je to šport na prostem. Vemo, kaj so v formuli 1 nemogoči vremenski pogoji, ko je toliko dežja, da povsod na stezi stoji voda in da ni mogoče dirkati, temu pa v Braziliji ni bilo tako. Videli smo le nekaj izletov s steze, vsi ostali pa so 70 krogov normalno predirkali, torej je bilo mogoče dirkati.

Mediaspeed

Ti mladi fantje morajo sprejeti, da je so nevarni pogoji del športa. Verstappnovih zadnjih 15 krogov bi se lahko končalo tudi v ograji. Ljudje zaradi takšnih stvari preklapljajo drugam. Nihče ne želi gledati dirke, kjer bodo vozniki najprej 20 krogov vozili za varnostnim avtomobilom, potem z letečim štartom ostali v istem vrstnem redu, kot so bili, potem bi morda spet prekinili dirko, še enkart začeli z letečim štartom in potem morda na koncu vendarle dirkali v popolnoma enakih razmerah kot tri ure prej in to samo zato, ker se je že bližal mrak in so se vendarle odločili izpeljati dirko. Formula 1 je sinonim za nevarnost, ljudje želijo to nevarnost.

Dirkači se zavedajo te nevarnosti in morajo biti na to nevarnost tudi pripravljeni. Če na to niso pripravljeni, naj počnejo kaj drugega, saj je še ogromno drugih športov in poklicev na tem svetu. Dirkači so tudi primerno plačani, da v to tveganje morajo iti. Druga stvar, stalno prekomerno kaznovanje, če situacijo primerjamo s serijo Moto GP, smo v Valenciji videli ogromno dvobojev na nož, tam jim niti na pamet ne pade, da bi vsakih pet minut nekoga kaznovali. Kaznuje se lahko samo ekstremne kršitve na stezi, kršenje pravil športa, v stvari pa morajo dirkačem pustiti dirkati. Tu sta dva najpomembnejša elementa, ki sta izgubljena in gledalce odvračata od ekranov.

Dominantna moštva smo v formuli 1 vedno imeli. Imamo še vedno dvoboj med Rosbergom in Hamiltonom za prvo mesto, pa dvoboj za tretje mesto, pa dvoboj Vettla in Raikkonena v Ferrariju. Veliko večji problem je v tem, da formula 1 ni več formula 1, ni več nevarnosti, ki je s tem športom povezana. Mislim, da je prišel skrajni čas, da Charlie Whiting po skoraj treh desetletjih zapusti mesto dirkaškega direktorja. Gospod se je postaral, ne želi več prevzemati odgovornosti, čeprav niti ne razumem, zakaj bi to sploh bila njegova odgovornost, če se nekdo razleti v dežju.

To je odgovornost tistega, ki se je razletel in zatorej ni vozil dovolj previdno. Skrajni čas je, da gospod odide, v paddocku krožijo govorice, da ga bodo umaknili sami. Na njegovo mesto naj pride nekdo svež, z bolj revolucionarnimi oz. preprostimi idejami o tem, kaj je dirkanje, in brez tega občutka, da je njegova krivda, če se na dirkališču komu kaj zgodi.

Bodo z novimi pravili v prihodnji sezoni kaj rešili? Obeta se največja revolucija na področju aerodinamike v zadnjih 20 letih, formula 1 želi iti bolj agresivno v dizajn prednjega in zadnjega krilca, avtomobili bodo po letu 1997 spet široki dva metra, imeli bodo širše gume …

Ne, tega o čemer sem govoril ne, saj so že v 90. letih bili takšni avtomobili, pa so bila dominatna moštva. Zagotovo pa se bo razmerje moči malce premešalo, enkrat je bil spredaj Ferrari, enkrat McLaren, pa Williams, Red Bull, zdaj Mercedes. To se bo premešalo, ampak osnovnega problema ne bo rešilo. Ljudje si od dirkačev želijo tri ključne elemente; nekoreknost nevarnost in veliko tveganje. Vrniti se mora pravo dirkanje, za vsak milimeter steze in tudi travnika ob stezi. Ne pa, da doživimo 2-3 drzna prehitevanja na dirko in čez 20 sekund že vidimo napis, da bodo komisarji nekoga kaznovali. To je postalo smešno. Mene, kot 40 letnega navijača formule 1, to katastrofalno moti. Zakaj sem začel gledat formulo? Točno zaradi teh elementov, ki jih zdaj ni.

Miran, šport je prodan Američanom. Dovolj dolgo si bil v formuli 1, da si doživel ero Bernieja Ecclestona, ki pa se je postaral. Verjetno se bo kmalu poslovil, kam bo šel šport brez njega, mu lahko najdejo dostojnega naslednika?

Ne vem, zagotovo pa njegovega naslednika v tem smislu ne bo. Vprašanje je, kaj bo s tem ameriškim nakupom, saj ga mora potrditi še Evropska komisija, dejstvo pa je, da je Ecclestone v to pogodbo zagotovo vstavil toliko klavzul, da bo vsaj še naslednja tri leta, ali pa tja nekje do leta 2020 sam vodil ta šport. Če bi mu tu kdo poskušal skočiti v hrbet, o čemer se je tudi že govorilo, bo Bernie Ecclestone zagotovo poskrbel, da bodo imeli Američani pri nakupu formule 1 še velike težave.

Miran Ališič Blog

Zdaj so vplačali nek manjši delež in do tega svojega 40-odstotnega deleža bodo prišli postopoma. Dejstvo je, da se je Bernie postaral, ampak težko je najti svežo kri, ko nekdo diktatorsko šport obvladuje več desetletij. Stvari se bodo morale postaviti na novo, saj njegovega naslednika ni. Kako se bodo postavile, je težko reči, marsikdo je že kupil delež v formuli 1 v zadnjih letih, pa se je opekel, morda se bo tudi Liberty Media.

Vprašanje je, če bodo razumeli formulo 1, ki se je z Ecclestonom razvila v zelo posebno smer. Ne vem, če jo bodo tako enostavno obvladali. Bernie je dovolj star, da je tudi sam začel razmišljati o nasledniku. Dokler pa je Bernie tam, naslednik ne more storiti ničesar, lahko samo gleda in opazuje. Ta še ena prodaja ni rešila ničesar. Ne pozabimo, da gre za prodajo samo 40 odstotkov, 60 odstotkov še ostaja razpršeno drugje.

Z Miranom sva se v zaključku intervjuja pogovarjala tudi o dvoboju Lewis Hamilton – Nico Rosberg na zadnji dirki sezone v Abu Dabiju, o tem, če bo Nemec zaslužen prvak, o slovesu Felipeja Masse, o tem, zakaj zdajšnja generacija dirkačev (še) ni tako popularna kot stara garda, pa tudi o stanju sedemkratnega svetovnega prvaka Michaela Schumacherja.