Konec je. Z današnjo dirko v Valenciji se je tudi uradno končala kariera Valentina Rossija v motociklističnem razredu motoGP. Devetkratni svetovni prvak, ki je popolnoma spremenil svet motociklizma, po kar 26 letih zapušča karavano najboljših motoristov na svetu. Njegova številka 46 bo za vedno ostala kultna.
Ko je talentirani Italijan v sezoni 1996 kot 17-letni nadobudni dirkač začel z dirkanjem v razredu do 125 kubičnih centimetrov, si verjetno ni predstavljal, kakšen kultni status si bo ustvaril v športnem in svetovnem merilu. Praktično nemogoče je najti športnega navdušenca kjerkoli na zemeljski obli, ki ne bi poznal imena Valentino Rossi ter njegovih rumenih začetnic in številke VR46. S svojim dirkanjem in pojavo je postal tako prepoznaven, da ga lahko enačimo kar za sinonim najvišje ravni motociklizma. Postal je svetovna blagovna znamka, v svetu motošporta po navijaški bazi primerljiva le še s Ferrarijem.
Pregled kariere skozi številke sezon
Leto
Moštvo
Pole positions
Zmage
Stopničke
Točke (uvrstitev v prvenstvu)
1996
Aprilia (125cc)
1
1
2
111 (9.)
1997
Aprilia (125cc)
4
11
13
321 (1.)
1998
Aprilia (250cc)
0
5
9
201 (2.)
1999
Aprilia (250cc)
5
9
12
309 (1.)
2000
Honda (500cc)
0
2
10
209 (2.)
2001
Honda (500cc)
4
11
13
325 (1.)
2002
Honda (motoGP)
7
11
15
355 (1.)
2003
Honda (motoGP)
9
9
16
357 (1.)
2004
Yamaha (motoGP)
5
9
11
304 (1.)
2005
Yamaha (motoGP)
5
11
16
367 (1.)
2006
Yamaha (motoGP)
5
5
10
247 (2.)
2007
Yamaha (motoGP)
4
4
8
241 (3.)
2008
Yamaha (motoGP)
2
9
16
373 (1.)
2009
Yamaha (motoGP)
7
6
13
306 (1.)
2010
Yamaha (motoGP)
1
2
10
233 (3.)
2011
Ducati (motoGP)
0
0
1
139 (7.)
2012
Ducati (motoGP)
0
0
2
163 (6.)
2013
Yamaha (motoGP)
0
1
6
237 (4.)
2014
Yamaha (motoGP)
1
2
13
295 (2.)
2015
Yamaha (motoGP)
1
4
15
325 (2.)
2016
Yamaha (motoGP)
3
2
10
249 (2.)
2017
Yamaha (motoGP)
0
1
6
208 (5.)
2018
Yamaha (motoGP)
1
0
5
198 (3.)
2019
Yamaha (motoGP)
0
0
2
174. (7.)
2020
Yamaha (motoGP)
0
0
1
66 (15.)
2021
Yamaha (motoGP)
0
0
0
44 (18.)
SKUPAJ
65 115 235 6357
Le dve leti je potreboval, da je z Aprilio osvojil svoj prvi naslov, v dominantni sezoni je slavil na kar 11 od 15 dirk, s čimer si je v letu 1998 priložnost prislužil v kategoriji višje. Tudi v 250-kubičnem razredu je za končno slavje potreboval zgolj dve leti. 1999 je bilo za Italijana spet zmagoslavno, zmagal je na 9 od 16 dirk in več kot suvereno pokazal, da je čas za preskok v najvišji in najmočnejši razred motociklizma.
Petletna dominacija
Priložnost v takratnem 500-kubičnem (danes motoGP) razredu so mu prvi ponudili pri japonski Hondi in danes jim zagotovo ni žal. Nekdanji svetovni prvak Mick Doohan ga je skupaj z Jeremyjem Burgessom vzel pod svoje mentorstvo in sadovi uspešnega sodelovanja so se začeli kazati že zelo kmalu. Rossi je namreč v sezoni novinca osvojil drugo mesto v skupnem seštevku, zaostal je le za svetovnim prvakom Kennyjem Robertsom Juniorjem na Suzukiju.
A kot v ostalih dveh primerih je bilo drugo leto tisto, v katerem je Italijan, rojen v mestu Urbino na vzhodu Apeninskega polotoka, zablestel. Začela se je neverjetna dominacija s petimi zaporednimi naslovi prvaka, na 81 dirkah v petih letih je zbral neverjetnih 51 zmag. Še bolj impresiven je podatek, da je v tem času osvojil kar 71 stopničk!
Zadnja naslova od teh petih je dirkač, ki je navijaški svet osvojil tudi s svojo zlomljeno angleščino, sicer dobil že po selitvi s Honde na Yamaho, leta 2006 pa je njegovo vladavino prav na nekdanjem oranžnem motociklu prekinil Američan Nicky Hayden. Sezono kasneje je povsem prevladoval Avstralec Casey Stoner na Ducatiju, Rossi pa je v skupnem seštevku končal kot tretji.
Najbolj zagrižena rivala: dva Španca
Poraza sta ga močno spodbudila. V letih 2008 in 2009 je kljub družbi novega moštvenega kolega, izjemno nadarjenega Jorgeja Lorenza, osvojil še dva naslova. S skupno devetimi je na večni lestvici tretji, pred njim sta le rojak Giacomo Agostini (15; 8 v motoGP-ju) in Angel Nieto (13; 7 v 125cc in 6 v 80cc). S sedmimi v motoGP-ju je le za Agostinijem, Marc Marquez ima enega manj od Rossija.
Karizmatični Italijan je bil leto zatem je bil znova tretji (zmagal je prav Lorenzo), dirkaški Doktor pa si je zaželel nov izziv. S selitvijo na Ducati je izpolnil svoje sanje in sanje mnogih Italijanov, a ta kombinacija enostavno ni delovala. Po zgolj treh stopničkah v dveh letih se je od moštva iz Bologne poslovil in se vrnil na tako ljubo Yamaho.
Njegovo drugo obdobje pri japonskemu proizvajalcu je močno zaznamovalo rivalstvo z novim čudežnim dečkom motociklizma Marcom Marquezom. Španec je celotno kariero poudarjal, da je Rossi njegov idol, a sladkih besed je bilo konec, ko sta se udarila na stezi. Kar nekajkrat je med obema šampionoma, ki nista popuščala niti za milimeter, pošteno počilo. Še najbolj v Maleziji 2015.
Dogodek je dvignil ogromno prahu, še danes pa ni povsem jasen odgovor na vprašanje “Je Rossi takrat res brcnil Marqueza?” Po tem dogodku se je odnos med dvema najuspešnejšima dirkačema v zgodovini dirkanja močno ohladil, navijači enega in drugega pa so se razdelili v dva tabora. Italijan je zaradi kazni na zadnji dirki v Valencii (startal je z zadnjega mesta) izgubil realne možnosti za naslov, ki ga je osvojil prav Marquez.
Tudi kaj drugega kot dirkanje
Rossi je končal kot drugi, tako kot leto prej in leto zatem. Kasneje je bil med najboljšo trojico na koncu sezone zgolj še leta 2018. Zadnjo zmago kariere je osvojil že leto poprej, ko je v Nizozemskem Assnu za manj kot desetinko sekunde ugnal rojaka Danila Petruccija. Z 89 zmagami v razredu motoGP je daleč najuspešnejši dirkač, sledita Giacomo Agostini (68) in Marquez (59). Na vrhu je tudi po številu stopničk v najmočnejšem razredu (ima jih 199, drugi Lorenzo 114 in tretji Dani Pedrosa 112). Daleč pred vsemi pa je po številu točk – v motoGP-ju jih je osvojil 5415, na drugem mestu Pedrosa skoraj pol manj (2976).
Po prihodu v jesen kariere so bile stopničke vse bolj redke, boj z mladimi in (pre)hitrimi tekmeci pa vse težji. Rossi je tako v zadnjih treh letih na zmagovalnem odru stal zgolj trikrat, nazadnje lani, ko je v Andaluziji končal kot tretji. Pred letošnjo sezono se je poslovil od tovarniške Yamahe in presedlal na poltovarniško Petronas Yamaho, nato pa po poletnem premoru sporočil, da se od profesionalnega dirkanja poslavlja s koncem leta 2021.
Jasno, povsem brez motorja pa danes 42-letni Italijan ne bo mogel. Več časa bo lahko preživel na svojem ranču v Tavulli na motokrosu. Da mu ne bo dolgčas, pa bo v prihodnjem letu v razredu motoGP prisotna tudi njegova ekipa VR46 Team kot satelit Ducatija. Priložnost za dirkanje na tem motorju bo dobil Valentinov polbrat Luca Marini, njegov moštveni kolega pa bo najverjetneje še en Italijan – Marco Bezzecchi.
Še bolj veselo pa bo za Doktorja (vzdevek si je nadel sam, njegov izvor pa še vedno ni povsem znan) prihodnjo pomlad, ko bo njegova življenjska sopotnica Francesca Novello rodila hčerko.
Končne številke
- 9 naslovov svetovnega prvaka (1997, 1999, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2008, 2009)
- 115 zmag (89 v razredu motoGP, 14 v 250cc in 12 v 125cc)
- 235 stopničk (115x prvo mesto, 67x drugo mesto, 53x tretje mesto)
- 65 pole positionov (55 v razredu motoGP, 5 v 250cc in 5 v 125cc)
- 96 najhitrejših krogov
- 371 startov dirk
Era legendarnega Rossija, ki je s svojimi vrhunskimi vožnjami, preprostostjo, dostopnostjo in smislom za humor več kot dve desetletji navduševal svetovno javnost, s tem pa za dirkanje na motorjih navdušil številne mlade, se na dirkališčih torej končuje. A njegova kultnost ter karizma bosta ostali. Za vedno.
Utrinki Rossijeve kariere skozi fotogalerijo:
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje