Zgodovina nas uči, ko morski pes zavoha kri …

Avtomoto 6. Dec 20255:00 0 komentarjev
Foto: Profimedia

Pred nami je le še zadnja, 24. dirka v letošnji sezoni najelitnejšega razreda motošporta, formule ena. Kandidati za naslov so trije: oba člana McLarna, Lando Norris in Oscar Piastri, ter štirikratni svetovni prvak Max Verstappen. Kaj pred zaključkom v Abu Dabiju pravi matematika in kaj zgodovina?

Da se o naslovu odloča na zadnji postaji, še zdaleč ni redek primer, čeprav bi morda najprej pomislili drugače. V 75. sezoni formule ena bomo že 32. odločitev o prvaku dobili povsem na koncu. Letos smo zaradi izenačenosti moštvenih tekmecev pri McLarnu to potihoma tudi pričakovali. A najverjetneje nihče ni pričakoval, da bodo v igri kar trije dirkači. Še posebej glede na seštevek ob poletnem premoru.

Najprej zavrtimo čas nazaj do Hungaroringa. 3. avgusta 2025 je na stezi malenkost severovzhodno od Budimpešte McLaren še sedmič v sezoni vpisal 1–2. Torej dvojno zmago, z Landom Norrisom pred Oscarjem Piastrijem. Avstralec je števec točk povečal do 284, Anglež je sledil z 275. Tretji Max Verstappen (187) je bil s svojim Red Bullom že ogromnih 97 točk za vodilnim in bolj v boju za tretje mesto z Georgeem Russellom (172).

Sledil je štiritedenski premor, po katerem se je vse obrnilo na glavo. V Zandvoortu, domovini nizozemskega zvezdnika, je sicer znova kazalo na dvojno zmago McLarna. Piastri je vodil pred Norrisom, a je slednji zaradi težav z dirkalnikom odstopil osem krogov pred ciljem. Drugi je tako končal Verstappen, ki je na tej točki sezone, devet dirk pred koncem, za Piastrijem zaostajal že 104 točke. Nihče ga ni več štel v boj za naslov.

Kolaps McLarna v igro spustil Verstappna

V nadaljevanju je velika premoč britanskega moštva zvodenela, prikradle so se mu tudi številne napake. V Monzi je Max oranžna bolida za seboj pustil za 20 sekund. Slavil je tudi v Azerbajdžanu, kjer je McLaren povsem pogorel, in je s sedmim mestom Norrisa osvojil le 6 točk. V Singapurju smo doživeli bližnje srečanje obeh McLarnov, ko je krajši konec, tudi po zaslugi moštva, povlekel Piastri. Nato sta še bolj silovito trčila na sprintu v Austinu, ko je Avstralec “torpediral” Angleža, oba pa sta dirko sklenila predčasno. Max je dobil tako sprint kot veliko nagrado ZDA.

Medtem ko se je Norris nato prebudil, se je Piastri spopadal s hudo krizo in od Bakuja do Las Vegasa, na šestih dirkah ter dveh sprintih, osvojil le 42 od možnih 166 točk. V Nevadi sta bila celo oba diskvalificirana po napaki moštva, ki je zgrešilo pri nastavitvah dirkalnikov, medtem ko sta v Katarju zmago Verstappnu podarila po zaslugi zgrešene taktike.

Zahvaljujoč vsemu nas na zadnji dirki sezone čaka drama, kakršno si ljubitelji formule ena lahko zgolj želimo. V Abu Dabi je Norris prinesel 408 točk, sledi Verstappen s 396 in Piastri s 392. Landu tako za naslov zadošča že tretje mesto. A Verstappen, ki lovi peti zaporedni naslov, s čimer bi izenačil dosežek Michaela Schumacherja iz obdobja pri Ferrariju (2000–2004), je kot morski pes zavohal kri. Nizozemec je sicer prvič prvak postal leta 2021 po kontroverznem boju proti Lewisu Hamiltonu. Kaj v nedeljo pravi matematika?

Kako je lahko Norris prvak?

– 1., 2. ali 3. mesto – PRVAK ne glede na uvrstitve ostalih
– 4. ali 5. mesto – PRVAK, če je Verstappen drugi ali slabši
– 6. mesto – PRVAK, če je Verstappen drugi ali slabši in Piastri drugi ali slabši
– 7. ali 8. mesto – PRVAK, če je Verstappen tretji ali slabši in Piastri drugi ali slabši
– 9. mesto – PRVAK, če je Verstappen četrti ali slabši in Piastri drugi ali slabši
– 10. mesto ali slabši – PRVAK, če je Verstappen četrti ali slabši in Piastri tretji ali slabši

Kako je lahko Verstappen prvak?

– 1. mesto – PRVAK, če je Norris četrti ali slabši in ne glede na uvrstitev Piastrija
– 2. mesto – PRVAK, če je Norris osmi ali slabši in Piastri tretji ali slabši
– 3. mesto – PRVAK, će je Norris deveti ali slabši in Piastri drugi ali slabši

Kako je lahko Piastri prvak?

– 1. mesto – PRVAK, če je Norris peti ali slabši in ne glede na uvrstitev Verstappna
– 2. mesto – PRVAK, če je Norris deseti ali slabši in Verstappen četrti ali slabši

Kaj se zgodi, če sta vodilna izenačena po točkah?

To se seveda lahko zgodi. Na primer, če Piastri ne zmaga, Verstappen konča na drugem mestu, Norris pa je sedmi, bi bila slednja izenačena pri 414 točkah. V tem primeru bi odločalo, kdo ima v letu 2025 več zmag. Neverjetno je, da imajo Norris, Verstappen in Piastri v tej sezoni vsi po sedem zmag. Če bi tudi v tem primeru dirkača ostala izenačena, bi se gledalo število drugih mest. Tu je Norris v prednosti, saj jih ima kar osem, Verstappen šest, Piastri pa štiri.

Foto: Profimedia

Statistika na strani vodilnega, a preobratov ne manjka

Kot že omenjeno, to je že 32. sezona v 75-letni zgodovini formule 1, ko o naslovu svetovnega prvaka odloča zadnja dirka. Le devetkrat se je zgodilo, da vodilni v prvenstvu pred zadnjo veliko nagrado na koncu ni slavil. Nazadnje je preobrat uspel Sebastianu Vettlu leta 2010, ko je nadoknadil 15 točk zaostanka za Fernandom Alonsom, pri čemer je bil pred zadnjo dirko celo tretji v skupnem seštevku. Španec verjetno še danes sanja o zadku dirkalnika Vitalija Petrova, ki ga je za seboj zadrževal vso dirko.

Vseh devet prvakov po preobratu na zadnji dirki sezone: Giuseppe Farina (1950), John Surtees (1964), James Hunt (1976), Nelson Piquet (1981), Nelson Piquet (1983), Alain Prost (1986), Jacques Villeneuve (1997), Kimi Raikkonen (2007) in Sebastian Vettel (2010).

Tisti malce starejši ljubitelji F1 se zagotovo še živo spominjate legendarnih bojev Alaina Prosta in Ayrtona Senne. V letih 1989 in 1990 sta kot moštvena kolega in hkrati velika tekmeca v McLarnu vrhunec dvoboja za naslov dosegla v Suzuki. Trčila sta dve leti zapored. A obakrat šlo je za predzadnjo dirko sezone.

Nekaj najbolj razburljivih zaključkov

1976: Lauda protestno odstopil od boja za naslov

Prav na Japonskem so že leta 1976 pričakovali veliki spopad še dveh legend, Jamesa Hunta in Nikija Laude. Ne v Suzuki, akcija je bila v popolnoma premočenem Fujiju. Tam se je Avstrijec v boju za naslov znašel kljub dejstvu, da je zaradi grozljive in danes slovite nesreče na Nürburgringu, ko so njegov dirkalnik zajeli ognjeni zublji, izpustil dve dirki sezone. Lauda je zaradi katastrofalnih razmer, še vedno močno pod vtisom bližnjega srečanja s smrtjo v Nemčiji, poskušal preprečiti start dirke, a bil pri tem neuspešen. Iz protesta je v drugem krogu zapeljal v garažo in se umaknil iz boja za naslov. Hunt je imel prosto pot, a je zaradi predrte pnevmatike padel na peto mesto, se do konca prebil na tretje in naslov ujel za pičlo točko.

foto: Guliverimage

1986: Prost s tretjega mesta na vrh

Leta 1986 so se, podobno kot letos, za naslov borili trije. V najboljšem položaju je bil Nigel Mansell pred moštvenim kolegom Nelsonom Piquetom in dirkačem McLarna Prostom. Dovolj mu je bilo tretje mesto, enako kot v nedeljo velja za Norrisa. A doživel je eksplozijo pnevmatike, tudi Piquet je moral preventivno na menjavo, Prost pa se je odpeljal do zmage in do svetovnega naslova.

1994: Schumacher z umazano potezo ugnal Hilla

Leta 1994 se je o naslovu odločalo v Adelaidu. Michael Schumacher je imel točko naskoka pred Damonom Hillom, ki je bil v drugi polovici sezone izjemno hiter. Na zadnji postaji je bil sicer mladi nemški zvezdnik v vodstvu, ko je storil napako, ki je Britancu odprla vrata za prehitevanje, a je Schumacher agresivno zaprl prostor in povzročil trk. Oba sta odstopila, prvak pa je v eni najbolj kontroverznih okoliščin postal mladi član Benettona.

2007: Raikkonen zmagovalec brazilske loterije

Enega najbolj razburljivih zaključkov vseh časov smo doživeli leta 2007 v Interlagosu. Za naslov so se borili Lewis Hamilton, Fernando Alonso in Kimi Raikkonen. Finec je za naslov potreboval zmago, ob tem Alonso ni smel biti višje kot četrti, Hamilton pa višje kot sedmi. Kimi je res slavil, Španec osvojil četrto in Britanec sedmo mesto. Bolj tesno ne gre. Raikkonen je 22-letnega Hamiltona in dvakratnega prvaka Alonsa ugnal za točko. Osvojil je 110 točk, oba konkurenta 109. Karma za Spygate? Morda.

2008: Massa se je veselil prehitro

Že leto pozneje je bila v Interlagosu znova drama. Le da tokrat med dvema dirkačema. Slavila sta oba. Najprej preuranjeno Brazilec Felipe Massa, ko je že mislil, da je po njegovi zmagi na VN Brazilije dvoboj odločen. A v ozadju je Hamilton Tima Glocka za svoj prvi naslov v karieri prehitel v zadnjem zavoju zadnje dirke sezone. S tem je 4 točke za 5. mesto in domačega aduta prehitel za točko.

2021: Verstappen po kontroverzni potezi komisarjev

Za konec omenimo še leto 2021. Za naslov sta se udarila Hamilton in Verstappen. Tudi v tem primeru je odločitev padla v zadnjem krogu, ko je Max, ki je bil z Britancem pred zadnjo dirko v seštevku poravnan, tekmeca prehitel v neposrednem dvoboju na stezi. Tudi ta dirka bo imela vedno oznako kontroverzne, saj je takratni komisar Michael Masi ignoriral kopico pravil, da je lahko varnostni avto s steze odpeljal krog pred koncem, s čimer je Max, ki je bil na novih pnevmatikah, sploh napadel Hamiltona.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Bodi prvi, ki bo pustil komentar!