Martin Šušteršič je nekdanji slovenski nogometaš, ki je zaradi zdravstvenih težav hitro zaključil športno pot, a v nogometu ostal kot podjetnik. Izdeluje ščitnike, ki jih naročajo številni svetovni nogometni zvezdniki. Dva velikana nogometne igre, Ronaldinho in Patrick Kluivert, sta celo solastnika njegovega podjetja 4Kickerz, za katerega upa, da bo v prihodnosti postalo vodilno v panogi na svetovnem trgu.
“Že pri 14 letih nisem nosil ščitnikov iz trgovine, ampak sem rezal pene in ustvarjal svoje. Bili so namreč pretrdi, lezli so po nogah gor in dol, niso bili prilagodljivi,” se danes spominja Martin Šušteršič, ki je že v mladih letih razmišljal, kako bi optimiziral svojo nogometno opremo.
Takrat še ni vedel, da se bo s tem nekoč ukvarjal profesionalno. Nogomet je začel igrati, ko je bil star šest let, in sanjal o tem, da bo postal znan nogometaš, toda njegove sanje so, tako kot mnogim, sesule zdravstvene težave.
“Že pri koncu najstniških letih sem imel težave s hrbtom, pozneje so zdravniki ugotovili, da imam hernijo diska in jasno je bilo, da nogometa na najvišji ravni ne bom mogel igrati. Podrl se mi je svet, a sem se hitro pobral,” se je spomnil 29-letni Gorenjec, ki je v majici kranjskega Triglava v prvi slovenski ligi, v njej je odigral 33 tekem, debitiral z 18 leti. Bil je tudi mladi slovenski reprezentant.
“Takoj za tem sem se odločil, da bom nadaljeval s fakulteto in postal podjetnik,” je nadaljeval branilec, ki nogomet pravzaprav še vedno igra. Toda bolj za užitek. “V četrti avstrijski ligi za Ferlach, po naše Borovlje. Dvakrat na teden treniram in enkrat igram. Za dušo,” pove in razloži, kako je v nekaj letih prišel do točke, kjer je zdaj.
Njegove ščitnike nosijo številni zvezdniki
Danes namreč sodeluje z nogometaši Real Madrida (David Alaba, Rodrygo, Eder Milito), Barcelone (Ronald Araujo, Raphina), Chelseaja (Kai Havertz, Mateo Kovačić), milanskega Interja (Marcelo Brozović, Hakan Calhanoglu, Joaquin Correa) in še številnimi drugimi svetovnimi nogometni zvezdniki.
Vsi omenjeni so pri naročili ščitnike njegove znamke 4Kickerz. “Sprva so se imenovali Go Costum Inovations, a mi ime ni bilo najbolj všeč. Potem sem mi je nekega dne utrnila ideja o imenu 4Kickerz. Je bolj nogometno, za nogometaše,” je povedal o imenu blagovne znamke, ki v svoji panogi vse bolj prodira v ospredje.
Posebnost njegovih ščitnikov je tudi grafika poslikav, ki jih kupec lahko izdela sam. “To je seveda obstajalo že prej, a ne na tak način, da je grafika na gibljivih ščitnikih tako dobra, kot vidite, da je. Na naši spletni strani obstaja urejevalnik, v katerem lahko uporabnik ustvarja sam. Lepi fotografije, tekste, jih obrača. Ko je zadovoljen, naročilo odda, preostalo pa uredimo mi,” je pojasnil.
Zgodovina nogometnih ščitnikov
Nogometni ščitniki, ki jih nogometaši nosijo na golenih in igralce ščitijo pred udarci, so bili v uporabi že v 19. stoletju. Prvič jih je leta 1874 nosil Anglež Sam Weller Widdowson, ki je na idejo o izdelavi ščitnikov prinesel iz kriketa, s katerim se je tudi ukvarjal. Sredi 20. stoletja, ko je nogomet postal manj grob, ščitniki pa so bili precej okorni, jih je nosil redkokateri nogometaš, nakar jih FIFA leta 1990 uvedla kot del obvezne nogometne opreme. Izdelani morajo biti iz gume, plastike ali podobnih materialov, igralci pa jih morajo nositi pod nogavicami. Raziskave sicer kažejo, da jih 17 odstotkov vseh nogometašev še vedno ne nosi.
Polovico hiše je spremenil v delavnico
“Ko sem imel težave s hrbtom, sem veliko razmišljal o tem, zakaj je tako. Zato sem se začel ubadati z idejo o vložkih za nogometne čevlje. Nekemu podjetju iz Tržiča sem predstavil idejo, takoj so bili za. Takrat sem prvič prišel do stika z absorpcijskimi materiali, iz katerih zdaj izdelujem ščitnike. Pozneje sem namreč ugotovil, da je izdelava ščitnikov precej bolj učinkovita, saj so tržno bolj zanimivi. Izdelovati smo jih začeli skupaj, toda ker je vse skupaj potekalo prepočasi, sem se odločil, da se zadeve lotim sam,” se je razgovoril Gorenjec, ki je podjetje odprl pred štirimi leti in svoj prvi obrat postavil kar v garaži hiše v Predosljah pri Kranju, kjer živi.
“Polovico hiše zasedajo moji materiali, stroji in printerji,” je v smehu priznal in dodal, da je kapital za zagon podjetja vzel iz prihrankov. “K sreči sem bil vedno varčen, nekaj denarja, ki sem ga zaslužil z nogometom, sem imel na strani,” je povedal in razložil, kako se je posla izdelave nogometnih ščitnikov lotil. “Google. Če si dovolj vztrajen, tam dobiš informacije o čemerkoli,” je povedal.
Inovacija, ki jo je uporabljala že NASA
“Ideja, do katere sem na podlagi izkušenj prišel, je bila, da izdelam čim bolj udobne in kakovostne ščitnike. Videl sem, da neko podjetje že izdeluje fleksibilne ščitnike, a ugotovil, da je še veliko prostora za napredek. Naša inovacija je posebna pena, ki se, ko jo zadeneš, za milisekundo strdi in udarec absorbira po večji površini. Ščitniki so tudi zelo fleksibilni, udobni, lahki in, kar je zelo pomembno, certificirani,” je predstavil tehnologijo, zaradi katere so njegovi ščitniki tako priljubljeni med številnimi nogometaši na svetu, in dodal, da so podobno tehnologijo v devetdesetih letih prejšnjega stoletja kot prvi začeli uporabljati pri ameriški vesoljski agenciji NASA.
“Izdelal sem že tri modele ščitnikov, enega še sploh nisem dal ven, to se bo zgodilo v prihodnosti. Pri prvem je bilo veliko ročnega dela, saj stroja za izdelavo ščitnikov ni. Treba je izdelati vsako malenkost posebej. Ne samo glede ščitnikov, ampak tudi vsega, kar pride zraven. Za izdelavo prejšnjega modela sem potreboval 50, zdaj sem to spravil na 15 minut,” je pojasnil in ponosno ugotovil, da so uporabniki z njegovimi izdelki zelo zadovoljni.
Do zdaj je imel le eno reklamacijo
“Do zdaj sem imel le eno reklamacijo. Kupec je ščitnike vrnil in naročil novo velikost,” se je zasmejal in povedal, da je prodal že več tisoč ščitnikov v več kot sto držav z vsega sveta.
Kdo je bil prvi znani nogometaš, ki jih je naročil? “Franco di Santo, nekdanji nogometaš Chelseaja, ki je takrat igral za Schalke, jih je naročil ravno v času, ko je prestopil v Rayo Vallecano. V stik z njim sem stopil prek mojega soigralca iz Avstrije, ki je njegov dober prijatelj. Pozneje je ščitnike naročilo še nekaj njegovih soigralcev iz Španije,” se je vrnil nekaj let nazaj, ko se je sprožil plaz naročil znanih imen.
“Ne takoj, mislil sem, da bo šlo hitreje, ampak pozneje so začeli kapljati. Naslednji od bolj znanih nogometašev me je kontaktiral Sead Kolašinac, ki je takrat igral za Arsenal, potem še Mesüt Özil, Harvey Elliott iz Liverpoola in Xherdan Shaqiri, za katerega sem moral zelo pohiteti. Ravno takrat je namreč prestopal v ZDA, poslati sem jih moral v enem dnevu. Potem so se začeli oglašati še drugi,” je pojasnil Šušteršič, ki ga je ravno pred kratkim z naročilom presenetil tudi argentinski zvezdnik Rome Paolo Dybala.
V garaži izdeluje za svetovne nogometne zvezdnike
“Ob prvih naročilih zelo znanih nogometašev sem bil malce šokiran. Spraševal sem se, kako to, da mene, ki delam v domači garaži, za rokav cukajo zvezdniki, ki imajo na voljo vse in si lahko privošči katerikoli kos opreme na svetu. Zdaj sem se tega že navadil,” razlaga in dodaja, da med naročniki ne dela razlik. “Za naročilo iz sosednje ulice se potrudim povsem enako, kot se, če pride s strani kakšnega nogometnega zvezdnika,” je dejal.
In kako sodelovanje z njimi poteka? “Če ima nogometaš dovolj sledilcev na družabnih omrežjih, mejo sem postavil nekje pri številki sto tisoč, potem mu v zameno za reklamo na družabnih omrežjih ščitnike podarim. Toda želim, da je fotografija posneta v garderobi, saj hočem, da je videti avtentično. Ne bi rad, da ščitnike promovira nekdo, ki jih v resnici ne uporablja. Če je drugače, potem pač normalno plačajo,” je pojasnil.
“Moj cilj je, da naberem čim več zvezdnikov, ki bodo nosili in promovirali moje ščitnike, potem pa se bo našel nekdo, ki bo v moj posel investiral. To se je zdaj tudi zgodilo,” pravi ustanovitelj podjetja, v katerem že nekaj časa ni več sam. Ob slovenskemu podjetniku Marku Fileju, ki ga jemlje kot svojega podjetniškega mentorja, in špansko-argentinski agenciji Let’s Vanquish, ki pomaga pri promociji, imata lastniški delež po novem dva legendarna nekdanja nogometaša svetovnega formata.
V posel z njim sta vstopila Ronaldinho in Patrick Kluivert
Začnimo pri Ronaldinhu, dobitniku zlate žoge iz leta 2005, ki je eden najbolj priljubljenih nogometašev vseh časov. “Na nekem dogodku v Dubaju smo mu predstavili ščitnike in bil je navdušen. Hitro smo se dogovorili za sodelovanje, skupaj z bratom sta bila takoj za. Težko povem, kako je, ko začneš sodelovati z nekom takim. On je zame eden najboljših nogometašev vseh časov. Še danes se vprašam, ali je to vse sploh res,” se je razgovoril o nekdanjem zvezdniku Barcelone, Milana in PSG.
“Kakšna je oblika sodelovanja z njim, ne smem povedati, gre za poslovno skrivnost, a je dogovor tak, da bo zagotovo zelo motiviran. Jasno je, da ima svojo ceno. Zanj je, da sploh pride na kak dogodek, treba plačati nekaj sto tisoč evrov,” je povedal o sodelovanju s slovitim Brazilcem, ki ga za zdaj v živo še ni spoznal. Zanimivo, to se bo zgodilo prav ta konec tedna v Budimpešti.
“Sploh ne vem, kako se bom ob tem obnašal,” je priznal, da ima pred skorajšnjim srečanjem kar nekaj treme in o Ronaldinhu razkril še manjšo anekdoto. “Na družabnih omrežjih je enkrat, brez da bi bili sploh dogovorjeni, že objavil naše ščitnike, a ni označil našega profila. Še dobro, da je bilo tako, saj imamo že tako težave s spletno stranjo. Ob takšnem navalu bi se verjetno sesula,” se je zasmejal.
Drugi zvezdnik svetovnega formata, ki je vstopil v podjetje, je nekdanji zvezdnik Barcelone, Milana in Ajaxa iz Amsterdama, dolgoletni golgeter nizozemske reprezentance Patrick Kluivert.
“Z njim je bilo podobno. Skupaj s Kluivertom, ki sem ga navdušil, potem ko sem izdelal ščitnike za njegova otroka, je k poslu pristopila tudi agencija Let’s Vanquish, ki je v nas prepoznala potencial in se nam pridružila,” je povedal o tem.
“Kluivert je poslovnež, ki išče manjše projekte, v katerih vidi potencial. Za zdaj lahko o njem rečem le najboljše. Je velik profesionalec, pripeljal je že 20 znanih nogometašev. Uredil je tudi objavo Andrea Pirla,” je pohvalil danes Nizozemca, ki je Ajaxu daljnega leta 1995 z golom v finalu pri 18 letih prinesel zadnji naslov evropskega prvaka.
Pot do milijonov je še dolga
Toda kljub zvenečim imenom je zgodba šele na začetku. “Ko ljudje vidijo, da sodeluješ z Ronaldinhom, mislijo, da imaš že milijone, ampak žal ni tako. Čaka nas še veliko dela. Zdaj se šele začenja,” ob tem pove Šušteršič, ki ima komaj kaj prostega časa.
“Prejšnji teden, ko sem se ubadal z večjim naročilom enega od spletnih vplivnežev, sem delal 11, 12 ur na dan. Tudi v soboto in v nedeljo. Dela je ogromno. Nimam niti časa, da bi pojedel kosilo, kaj šele, da bi si ga skuhal. Je težko, pride tudi kakšna ura, ko bi se rad spočil, ampak si hitro rečeš, da je pred tabo priložnost, ki ne pride vsak dan in jo moraš izkoristiti,” je pomirjen sam s sabo.
In kje se vidi čez pet let? “Dobro vprašanje. Odprto je vse. Imam toliko načrtov, da težko povem. Izdelujemo tudi nogavice, idej je še ogromno. Predvsem si želim, da bi postali vodilni akter na trgu nogometnih ščitnikov. Ko si enkrat uspešen in kakovosten, je velika verjetnost, da ti uspe. Toda za izgraditev znamke se je treba truditi. Ne gre kar čez noč,” je pojasnil načrte in dodal, da se kopiranja konkurence ne boji.
“Ne, saj vedno gledam na to, da smo korak pred konkurenco,” je samozavestno zaključil prijeten opoldanski klepet v sončnem vremenu in odhitel naprej. Tudi ta dan ga je namreč čakala še obilica dela …