Transfermarkt, neuradni cenik nogometnega trga, se je začel kot hobi navijačev. Danes je eden najpomembnejših akterjev sveta, v katerem se pretakajo milijarde. Kako je nastal, kdo stoji za njim in zakaj je tako zelo pomemben? O tem smo se razpisali v tokratni sobotni temi.
Marca 2020 je takrat 35-letni Cristiano Ronaldo, glede na število sledilcev na družbenih omrežjih najbolj priljubljen športnik na svetu, v roke vzel svoj telefon, odprl Instagram in naletel na Transfermarkt. Ko je videl, da je njegova tržna vrednost ocenjena na 75 milijonov evrov, je administratorju pisal, da je občutno prenizka.
“Pojasnili smo mu, zakaj je tako, v njegovi starostni kategoriji je bil daleč najdražji nogometaš, in mu odgovorili, da se vrednost ne bo spremenila. Sporočilo je videl, potem pa nas blokiral,” je zanimivo anekdoto, povezano s ključno lastnostjo Transfermarkta, z mediji delil njegov glavni koordinator za tržne vrednosti nogometašev Christian Schwartz.
“Včasih ne morem verjeti, da mi agenti, igralci, predsedniki govorijo, kako zelo je njihova kariera odvisna od vrednosti, objavljenih na naši strani. Kar malce srhljivo je, a po drugi strani sem sproščen. Naša naloga je, da še naprej čim bolje opravljamo svoje delo, kaj ljudje počnejo z našimi številkami, pa je njihova izbira,” je še povedal eden ključnih mož Transfermarkta, ki ga najdemo med telefonskimi aplikacijami in v spletnih iskalnikih tako najpomembnejših kot povsem obrobnih akterjev nogometnega posla.
Na isti dan, ko je Transfermarkt v slabo voljo spravil Ronalda, takrat še člana torinskega Juventusa, je spletno stran večkrat najverjetneje obiskal tudi njegov dolgoletni zaveznik in sopotnik na poti na vrh, eden najbolj vplivnih nogometnih agentov na svetu, Portugalec Jorge Mendes. Ob njima pa še milijoni z vsega sveta.
Glavni produkt, ki ga nekateri veliki evropski klubi celo citirajo v svojih finančnih poročilih, je resda tržna vrednost igralcev, a Transfermarkt ponuja še veliko več.
Vas zanima, do kdaj ima sklenjeno pogodbo Lionel Messi, Argentinčeva rojstni datum in kraj, kdo je njegov agent, s katerim opremljevalcem ima podpisano pogodbo, na kakšnem položaju je na vsaki od tekem igral, kdaj je bil poškodovan, kolikokrat je bil kapetan …? Kliknite na Transfermarkt. Seveda tam lahko izveste tudi, koliko golov in asistenc je nabral, kakšne so bile odškodnine, izplačane ob prestopih, in včasih celo to, koliko so ob tem v žep pospravili menedžerji.
Podobno lahko preverite tudi za Billa Antonia. Napadalca belgijskega četrtoligaša Jong KVM. Transfermarkt namreč pokriva skoraj vse. Od angleške premierlige do druge lige v Zimbabveju. Ponuja podrobnosti o več kot 840 tisoč nogometaših z vsega sveta. Na njem lahko hitro ugotovite tudi to, kakšen je povprečen obisk Santiaga Bernabea ali, če hočete, stadiona Rajka Štolfa v Sežani. Na voljo je v nekaterih primerih celo tako bizaren podatek, kot je ta, kdo je klubski voznik avtobusa.
“Predvsem za nogometaše nižje ravni je zelo pomembno, da imajo na Transfermarktu dober profil, saj tako lažje najdejo dober klub, zato dnevno dobimo na tisoče zahtevkov po popravkih, dopolnilih, fotografijah,” prizna Jatin Dietl, še eden od vidnejših članov najmočnejše nogometne skupnosti, ki ima 700 tisoč registriranih uporabnikov, več kot 40 milijonov unikatnih uporabnikov in generira skorajda milijardo ogledov na mesec.
Na forumih Reddita se ljudje pogovarjajo o raznoraznih stvareh. Na Instagram lepijo fotografije obroka, ki so ga pojedli za kosilo. Na Pinterestu sanjajo o tem, kakšne police bi imeli v dnevni sobi. S Tinderjem si pomagajo pri iskanju novih partnerjev. Na Twitterju širijo (ne)resnice. Transfermarkt? Sveto pismo, ko beseda nanese na nogomet.
Nastanek
Nek računalniški inženir in velik nogometni navdušenec iz Bremna se je na začetku tisočletja v iskanju službe preselil v Hamburg. Ker je v času začetkov svetovnega spleta pogrešal mesto, na katerem bi prebiral informacije o svojem ljubljenem klubu Werderju, zanimali so ga predvsem morebitni odhodi in okrepitve, se je odločil, da ga bo ustvaril sam.
“Na spletni strani, ki sem jo postavil, sem začel slediti govoricam lokalnih in državnih medijev. Napisal sem ime igralca, pripisal govorico in objavil. Potem so se sčasoma začeli oglašati različni ljudje in začeli javljati nove informacije, popravke,” je začetke Transfermarkta opisal njegov ustanovitelj Matthias Seidel.
Pozneje je začel spremljati tudi preostale klube v državi, ob tem pa dodajal nove in nove informacije. “Prelistal sem na tisoče strani raznih revij in časopisov, izpisoval sem si podatke, kdo je čigav agent in vse, kar se mi je zdelo zanimivo,” se je spomnil danes 54-letni Nemec, ki je pozneje uvedel prelomno novost. Možnost, da registrirani uporabnik stvari spreminja sam.
“To so bili začetki spletne skupnosti. Takrat je šlo vse le še navzgor. V času svetovnega prvenstva leta 2006 v Nemčiji se je zgodil velik razmah. Ne vem natančno, zakaj, a verjetno zaradi tega, ker so ljudje iskali informacije o igralcih, ki jih niso poznali,” je povedal večinski lastnik Transfermarkta, čigar velik delež je že leto po svetovnem prvenstvu v Nemčiji odkupil tamkajšnji založniški gigant Axel Springer.
Leta 2009 je Transfermarkt vstopil še v Avstrijo in Švico. Danes ga najdemo tudi s spletnimi domenami ZDA, Rusije, Velike Britanije, Francije, Španije, Mehike, Japonske, Španije, Italije, Turčije, Malezije, Nizozemske, Indonezije, Južnoafriške republike, Argentine, Kolumbije, Portugalske, Belgije in Indije.
Na Instagramu ima prek osem milijonov sledilcev. Na Facebooku več kot dva, na Twitterju pa več kot pol milijona. Na Youtubu je nanj naročenih 115 tisoč uporabnikov.
Delovanje
Začelo se je z enim človekom, zdaj za Transfermarkt dela več kot sto ljudi. Med njimi raznorazni razvijalci, skavti, nadzorniki, grafiki, kreativni direktorji, računalničarji in razvejana veja urednikov po regijah.
Za najožjimi sodelavci Transfermarkta stoji morje nogometnih entuziastov, prostovoljcev. Več kot 80 tisoč registriranih prostovoljcev na Transfermarktu javlja napake, vnaša popravke in debatira o vrednostih nogometašev. Glede na relevantnost preteklih objav nosijo različne oznake in nazive. Na podoben način deluje tudi največja spletna enciklopedija, Wikipedia.
“Doma nekaj ur svojega prostega časa preživim za računalnikom in vnašam številke, ki jih potem resno jemlje ves nogometni svet. To počnem za zabavo, nogometna industrija pa obrača milijarde. Kontrast je nor,” pove Thomas Freundl, ki je po poklicu socialni delavec, na Transfermarktu pa je zadolžen za statistiko nemške bundeslige.
Tržne vrednosti nogometašev pri Transfermarktu, ki je njihov zlati produkt, spreminjajo dvakrat letno. Pred začetkom zimskega in poletnega prestopnega roka. Dvakrat, a le v najboljših ligah na svetu, se manjši popravki zgodijo tudi med sezono.
Kako vrednost igralca nastane? Preprosto, a hkrati zapleteno. Transfermarktovi specialisti jo določijo glede na informacije, ki jih dobijo med tisoči uporabnikov na forumih. Na te pa seveda vplivajo številni dejavniki. Od forme, razmer na trgu, starosti nogometašev …
“Ni nobenih algoritmov. Gre za kakovosten pristop. Pretehtamo argumente, se srečamo z našimi moderatorji in najdemo kompromis. Številke so tako dobre predvsem zato, ker so mešanica mnenj uporabnikov in naših izkušenj,” pravi direktor Thomas Lintz.
“Predstavljajte si zelo enostaven primer. Imate pol litra piva in sto ljudi. Vsak od njih mora povedati, koliko bi plačal zanj. Na koncu dobite pravo ceno,” pojasni ustanovitelj Transfermarkta Schwarz.
Zanimivo, oba, tako kot vsi njuni najožji sodelavci, sta v nogometnem svetu, v katerem ima Transfermarkt tako pomembno besedo, popolna anonimneža. To hitro potrdi tudi skok na družabna omrežja. Schwarz ima na twitterju nekaj več kot 1700 sledilcev, Lintz pa še polovico manj. Ronaldo jih ima 107. Milijonov.
Tržna vrednost igralcev
So vrednosti igralcev, ki jih najdemo na Transfermarktu, realne? Niso. A tako je v življenju z vsem. “Stvar je vredna natanko toliko, kot je kupec zanjo pripravljen plačati,” pravi stara resnica o ekonomiji.
Tako je lahko Lionel Messi danes vreden 50 milijonov evrov, kot ga je trenutno ocenil Transfermarkt, že poleti pa lahko, če ne bo podaljšal pogodbe s PSG, odide kamorkoli zastonj.
“Na ceno nogometaša v vsakem trenutku vpliva milijon dejavnikov. Kam gre, koliko si ga nov klub želi, kako močno si želi oditi igralec sam, koliko je star, v kakšni formi je, koliko ga nov klub potrebuje … Praktično vse,” je nekoč povedal tudi nekdanji direktor Manchester Uniteda David Gill.
“Izbrati določen vrednost je, kot da bi opisoval, kako lepa je ženska. Za nekoga je najlepša, za koga drugega morda niti ne,” s posrečeno prispodobo svoje pristavlja tudi ustanovitelj neuradne nogometne borze Schwarz, ki s ponosom opozori na raziskavo univerze v Köbenhavnu iz leta 2016. Na njej so ustvarili algoritem, s katerim so skušali določati ceno nogometašev, a so na koncu ugotovili, da je model Transfermarkta bolj natančen.
Podrobna analiza je sicer razkrila, da se vrednosti Transfermarkta ob prestopih, nižjih od deset milijonov evrov, od dejansko plačanih odškodnin razlikujejo za približno 60 odstotkov. Pri večjih prestopih v večjih ligah, ki jim namenijo veliko več pozornosti, je razlika precej manjša, 34-odstotna.
Rekorderja sta Kylian Mbappe in Jan Oblak
Najvišjo tržno vrednost v zgodovini Transfermarkta je konec leta 2018 dosegel Kylian Mbappe, ki je bil takrat vreden 200 milijonov evrov.
Drugi na lestvici je Brazilec Neymar, ki je bil julija istega leta vreden 180 milijonov. To vrednost je v začetku istega leta dosegel tudi Lionel Messi. Zanimivo je, da Cristiana Ronalda, ki je bil največ, 120 milijonov, vreden oktobra 2014, ne najdemo niti med desetimi najdražjimi nogometaši v zgodovini Transfermarkta. Potem pa se čudijo, da jih je blokiral …
Med Slovenci je rekorder Jan Oblak, ki je bil junija 2019 vreden kar sto milijonov, s tem pa postal tudi najbolj cenjen vratar v zgodovini Transfermarkta. Na drugem mestu najdemo Samirja Handanovića s 24 milijoni vrednosti iz junija 2013. Na tretjem sta z 22 milijoni skupaj Josip Iličić (marec 2020) in Kevin Kampl (junij 2019). Potem je na vrsti Benjamin Šeško (20), v kategoriji slovenskih nogometašev, ki so dosegli vrednost vsaj deset milijonov evrov, pa najdemo tudi Jako Bijola, ki je okroglih deset milijonov evrov vreden trenutno.
Beseda človeka iz nogometa
O Transfermarktu smo se pogovarjali tudi z enim najbolj prodornih nogometnih agentov Elvisom Bašanovićem, ki bdi nad kariero trenutno najbolj vročega slovenskega nogometaša Benjamina Šeška.
Mimogrede, ko se je lani poleti z RB Leipzigom dogovoril za prestop v višini 20 milijonov evrov iz RB Salzburga, je bil mladi slovenski napadalec po oceni Transfermarkta vreden štirikrat manj. Le pet milijonov evrov.
Kako pogosto uporabljate Transfermarkt?
Pogosto, ampak ne s tem namenom, da bi določal vrednosti. Največkrat mi koristi za pridobivanje informacij o igralcu. O veljavnosti pogodbe, informacijah o poškodbah, agentu, preteklih prestopih. Za informacije je to orodje super.
Koliko so vrednosti, ki jih najdemo tam, realne?
Zagotovo je to stran, ki je najboljši približek realnosti, a so bile v preteklosti nekatere ocene, predvsem pri manj znanih igralcih, precej nerealne. Zdaj je bolje. Predvsem tik po prestopih so številke dokaj realne, saj upoštevajo ceno, ki jo je imel igralec ob nakupu.
Toda tudi ta ni vedno realna. Igralec se, na primer, lahko odloči za v klub, v katerem bo videl boljše možnosti za razvoj, kot pa za večji, bogatejši prestop. Vrednosti igralcev je res težko določiti, saj je trg živ in se nenehno spreminja. Odvisen je od tega, kakšno je povpraševanje in ponudba, kakšen marketinški potencial ima, za katero reprezentanco igra, kdo je kupec, koliko drugih potencialnih kupcev je na voljo …
Cena je le trenutno dogajanje na tržišču, ki pa se lahko spreminja. Za klub, ki nujno potrebuje ravno profil tvojega igralca, je vrednost lahko tudi nekajkrat višja, kot bi bila za nekoga, ki takega igralca že ima, a ga vseeno želimo prodati tja.
Kako komentirate trenutno vrednost vašega glavnega varovanca Benjamina Šeška?
Realna vrednost Benjamina je bistveno višja od 20 milijonov evrov. Seveda, ob predpostavki, da bi šli na tržišče in iskali samo najvišjo finančno ponudbo, kar pa pri 19-letniku nima smisla.
Koliko je ta vrednost pomembna za vaše nogometaše?
Ne zelo, a je vseeno lepše videti, ko tvojemu igralci zraste vrednost. Ko se zgodi padec, nogometašu verjetno ni najbolj prijetno. Se pa morajo vsi zavedati, da je na koncu pomembno samo igrišče. Tam se dokazuje pravo vrednost!
Se vam je na pogajanjih z direktorji in predsedniki klubov kdaj zgodilo, da se je kdo skliceval na Transfermarkt?
Ne, ta vrednost je izključno informativne narave. Nikoli se mi še ni zgodilo, da bo kdo od direktorjev omenil Transfermarkt, saj to ne bi imelo smisla. Cena je le trenutno dogajanje na tržišču.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!