Teden dni do začetka: kdo je najbolje izkoristil spremembe?

Avtomoto 12. Mar 20227:00 0 komentarjev
Foto: Guliverimage

Ugibanj, neznank in čakanja bo kmalu konec. Že prihodnji konec tedna se namreč začenja nova, že 73. sezona formule ena. Ta bo zaznamovana s številnimi spremembami na različnih področjih, nekaj pa vendarle ostaja enako. Vseh 23 dirk bo na slovenskih tleh še naprej ekskluzivno na voljo na programih Sportkluba.

Zdi se, kot da je bilo včeraj, v resnici pa od dramatičnega zaključka minulega dirkaškega leta danes mineva že točno tri mesece. V tem času moštva niso počivala, pač pa so se vneto in intenzivno pripravljala na sezono z letnico 2022. Ki bo v marsikaterem pogledu drugačna, spremenjena in rekordna.

Največ sprememb je bilo v pravilih zapisanih na področju aerodinamike, nekateri poznavalci so jih označili celo za najbolj korenite v zgodovini tega športa. Zaradi koronavirusa so bila nova pravila zamaknjena za leto dni, zdaj pa jih je elitna dvajseterica dirkačev sveta vendarle dočakala.

Največje spremembe v zgodovini?

Formula se vrača k “talnim tunelom”, ki so bili v kraljici motošporta prepovedani vse od leta 1982. Mojstri aerodinamike so se zato zanašali na različne zasnove krilc, kar pa je povzročilo, da so dirkalniki za seboj ustvarjali umazan zrak, ki je močno oteževal ali pa celo onemogočal prehitevanja.

Z vrnitvijo “tunela” se na dnu dirkalnika ustvari “luknja”, skozi katero zrak vstopa pod dirkalnik. Ker je stisnjen v zelo ozko območje, na ta način avto sili k tlom oziroma ga s pomočjo podtlaka “prisesa” na stezo. Posledično je delcev na ostalih krilcih veliko manj, sprednje pa je videti veliko bolj enostavno, saj je lahko sestavljeno zgolj iz štirih komponent.
Prav tako ni več zelo kompliciranih stranic dirkalnika (t. i. bargeboardov), nad pnevmatikami bodo posebna “krilca”, ki zmanjšujejo zračni vpliv vrtenja gum. Drugačno je tudi zadnje krilce, ki je veliko bolj zavito. Skupaj s spremenjenim difuzorjem umazani zrak potiska navzgor in ne nazaj, kar dirkaču zadaj olajšuje delo.

Avtomobili kar skačejo od veselja

Talni efekt (angl. ground effect) se je izkazal za super pridobitev v ovinkih, več težav pa je dirkačem zaenkrat povzročal na ravninah. Ko se dirkalnik zaradi zraka v tunelu povsem približa tlom, se dovod novega prekine. Takrat avto od tal “odskoči”, zrak pa na novo vteka in dirkalnik spet prisesa k asfaltu. Ta pojav se v začaranem krogu ponavlja vse do zaviranja oziroma zavoja, dobil pa je tudi svoj naziv. Porpoising ali “delfinčkanje” je na testiranjih probleme povzročal praktično vsem moštvom, tisti, ki ga bodo najhitreje in najučinkoviteje odstranili, pa bi lahko bili v veliki prednosti.

Kakšen vpliv bodo imele pnevmatike

Vse omenjene spremembe imajo jasen cilj – lažje sledenje dirkalniku pred seboj, posledično več prehitevanj. To je bilo v zadnjem času močno odvisno od gibljivega zadnjega krilca (DRS), ki v tem letu še ostaja del dirkalnikov. A če bodo pravila delovala tudi v praksi, se bo hitro poslovil.

Spremembe so se zgodile tudi na področju pnevmatik. Namesto 13-palčnih je italijanski opremljevalec vseh moštev Pirelli pripravil 18-palčne gume, ki znova nosijo pokrove. Čeprav ne gre za ogromne spremembe, pa bo obnašanje gum vsaj na začetku sezone težje predvideti. Enaki kot v prejšnjih letih pa ostajajo pogonski sklopi vozil, hibridni V6 motorji so s pogodbo med moštvi in Fio zamrznjeni do konca sezone 2025.

Pnevmatike, tokrat 18-palčne, bodo znova pokrite. Foto: Guliverimage

Mercedes ostaja favorit, kaj pa ostali?

Toliko novosti bo zagotovo premešalo razmerje moči, je pa vprašanje, če povsem pri vrhu. Mercedes je s “prenovljenim” Lewisom Hamiltonom in novincem v moštvu Georgeem Russllom zagotovo motiviran in željan dokazati, da so spet srebrne puščice vodilna sila formule ena. Svojo moč je nemški kolektiv pokazal še pred prvo dirko, ko je na druga testiranja pripeljal povsem spremenjen dirkalnik, brez močno izrazitega boka dirkalnika (t.i. sidepoda).

Mercedes z načrtno okrnjenim bokom dirkalnika. Foto: Guliverimage

Kako dobro so se spremembam prilagodili pri Red Bullu, ki je z Maxom Verstappnom lani prekinil vladavino Mercedesa, in kako velik korak naprej sta naredila Ferrari in McLaren, bo zares jasno šele prihodnjo soboto in nedeljo. A rezultati prvih testiranj v Barceloni in drugih, ki se v Bahrajnu končujejo prav danes, napovedujejo, da bi se zgodovinsko gledano najuspešnejši moštvi v F1 vendarle lahko približali vodilnemu dvojcu zadnjih let.

Tektonski premiki po ruski invaziji

Priložnost za dokazovanje bodo imeli na kar 23 dirkah, ki bodo razporejene od 20. marca do 20. novembra. Začetek bo v Bahrajnu, konec v Abu Dabiju. Rekordno število preizkušenj, ki bodo na sporedu v osmih mesecih, bo zelo naporno predvsem za mehanike in ostale člane moštev. Če ne bo težav s pandemijo koronavirusa, se bodo na koledar vrnili Avstralija (Melbourne), Kanada (Montreal), Singapur (Marina Bay) in Japonska (Suzuka), po odpovedi ruske dirke pa bo karavana najverjetneje gostovala tudi v turškem Carigradu.

Koledar dirk 2022

  • 20. marec: VN Bahrajna, Sakhir
  • 27. marec: VN Savdske Arabije, Džeda
  • 10. april: VN Avstralije, Melbourne
  • 24. april: VN Emilije Romanje, Imola*
  • 8. maj: VN Miamija, Miami
  • 22. maj: VN Španije, Barcelona
  • 29. maj: VN Monaka, Monako
  • 12. junij: VN Azerbajdžana, Baku
  • 19. junij: VN Kanade, Montreal
  • 3. julij: VN Velike Britanije, Silverstone
  • 10. julij: VN Avstrije, Spielberg*
  • 24. julij: VN Francije, Le Castellet
  • 31. julij: VN Madžarske, Budimpešta
  • 28. avgust: VN Belgije, Spa-Francorchamps
  • 4. september: VN Nizozemske, Zandvoort
  • 11. september: VN Italije, Monza
  • 25. september: VN Turčije, Carigrad**
  • 2. oktober: VN Singapurja, Marina Bay
  • 9. oktober: VN Japonske, Suzuka
  • 23. oktober: VN ZDA, Austin
  • 30. oktober: VN Mehike, Mexico City
  • 13. november: VN Brazilije, Sao Paulo*
  • 20. november: VN Abu Dabija, Yas Marina

Opomba: Koledar se lahko zaradi nepredvidljive situacije s koronavirusom in vojne v Ukrajini še spremeni. 

*Uporabljen bo format sprint dirk. 

**VN Turčije še ni uradno potrjena, a bo verjetno vskočila namesto odpovedane VN Rusije. 

No, ruski vojaški napad na Ukrajino pa je poleg odpovedi dirke v Sočiju pomembno vplival tudi na dirkaško zasedbo v F1. Rus Nikita Mazepin je namreč po koncu sodelovanja med ruskim podjetjem Uralkalijem (v lasti Nikitinega očeta Dmitrija) in ekipo Haas izgubil svoj dirkaški sedež. Pri ameriškem moštvu je ponovno priložnost dobil Danec Kevin Magnussen, ki je skupaj z Alexandrom Albonom povratnik v kraljici motošporta.

Kevin Magnussen se po letu dni premora vrača v F1. Foto: Guliveirmage

Edini pravi novinec je tako Kitajec Guanyu Zhou, ki je pri Alfi Romeo kot prvi dirkač v F1 iz države z največ prebivalci na svetu zamenjal Antonia Giovinazzija. Pri italijansko-švicarskem moštvu bo ob Zhouju priložnost dobil še Valtteri Bottas, ki je po slovesu od Mercedesa zasedel mesto upokojenega rojaka Kimija Raikkonena.

Dirkaška zasedba 2022

Mercedes: Lewis Hamilton #44, George Russell #63

Red Bull: Max Verstappen #1, Sergio Perez #11

Ferrari: Carlos Sainz #55, Charles Leclerc #16

McLaren: Lando Norris #4, Daniel Ricciardo #3

Alpine: Fernando Alonso #14, Esteban Ocon #31

AlphaTauri: Pierre Gasly #10, Juki Cunoda #22

Aston Martin: Sebastian Vettel #5, Lance Stroll #18

Williams: Nicholas Latifi #6, Alexander Albon #23

Alfa Romeo: Valtteri Bottas #77, Guanyu Zhou #24

Haas: Mick Schumacher #47, Kevin Magnussen #20

Opomba: Ob znaku # je napisana številka, s katero bo posamezni dirkač tekmoval. 

Masi je preteklost, Portugalec in Nemec sedanjost

Za konec hitrega pregleda, kaj vse nas čaka v prihodnjih osmih mesecih, pa znova skok v lansko leto. V njem je v samem zaključku zadnje dirke pomembno vlogo odigral direktor tekmovanja Michael Masi. A Avstralec je za sporno odločitev ob varnostnem avtomobilu, ko je dovolil še krog dirkanja in s tem Verstappnu omogočil boj za naslov, plačal visoko ceno. Pri Fii so ga namreč umaknili iz položaja.

Michael Masi. Foto: Guliverimage

Ali je odločitev pričakovana ali presenetljiva, niti ni pomembno. Njegovo mesto bosta izmenjujoče prevzela Portugalec Eduardo Freitas in Nemec Niels Wittich, kako bo nova naveza v kombinaciji z rahlo strožjimi pravili v takšnih situacijah delovala, pa bo jasno že zelo kmalu. Od prihodnje nedelje, 20. marca naprej, ko se bodo prvič ugasnile rdeče luči v Bahrajnu. In jasno, s prenosi na Sportklubu, kjer bo poleg dirk v živo mogoče videti tudi vse proste treninge in kvalifikacije.

V prihodnjem tednu si boste lahko na naši spletni strani prebrali kratke pogovore s komentatorji Sportkluba, ki bodo tudi v novi sezoni z vami ob spremljanju dirk F1. V komentatorsko kabino bodo znova sedli Aljaž Golčer, Andraž Zupančič in Klemen Grilc.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Bodi prvi, ki bo pustil komentar!