Karavana najelitnejšega razreda motošporta je v Abu Dabiju zaključila z 72. sezono po vrsti, ki bo šla v zgodovino kot ena najbolj razburljivih in zaradi dogodkov ob koncu zadnje dirke tudi spornih. Za komentar smo poklicali strokovnega komentatorja na Sportklubu Andraža Zupančiča, ki pravi, da je Red Bull na zadnji dirki šel na vse ali nič in dobil vse.
Odločitev komisarjev dirke, ki so med vožnjo za varnostnim avtomobilom poskrbeli, da sta se Max Verstappen in Lewis Hamilton v zadnjem krogu za naslov udarila na stezi, bo odmevala še dolgo.
Različno razumevanje pravil
“Po eni strani je dobro, da se to odloči na zadnji dirki in ne že pet dirk pred koncem, po drugi strani bi si pa vsi želeli drugačnega poteka dirke, predvsem na koncu, ker je ostalo toliko nejasnih stvari, da je pustilo malce slabega priokusa,” je uvodoma dejal Andraž Zupančič, ki že vrsto let opravlja vlogo strokovnega komentatorja.
Mercedes je po dirki vložil dve pritožbi, obe sta bili po razsojanju komisarjev zavrnjeni. Prva se je nanašala na pet dirkačev zaostalih za krog, ki so za varnostnim avtomobilom obtičali med Hamiltonom in Verstappnom. V predzadnjem krogu so jih spustili naprej, a ne tudi preostalih dirkačev, ki so prav tako zaostajali za krog.
Druga pritožba pa je bila vložena, ker je Verstappen ob vožnji za varnostnim avtomobilom za nekaj trenutkov prehitel Hamiltona, četudi le za nekaj centimetrov.
Kaj pravijo pravila?
V športnih regulacijah piše (člen 48.12), “če se komisarjem to zdi varno, morajo vsi dirkalniki, ki jih je vodilni dirkač prehitel za krog, prehiteti vodilnega in varnostni avtomobil ter se vrniti v vodilni krog, šele ko to opravijo, se bo varnostni avtomobil konec kroga tudi umaknil.”
Direktor dirke Michael Masi ni dovolil, da bi se v vodilni krog vrnili vsi dirkači, temveč le peterica, ujeta med Hamiltona in Verstappna. Nato se je skliceval na člen 48.13, ki pravi, “da lahko odgovorna oseba varnostni avtomobil s steze pokliče, ko se mu to zdi varno.”
Vodstvo dirke še pravi, da člen 15.3 direktorju dirke omogoča, da nadzira varnostni avtomobil, kar vključuje tudi njegovo pošiljanje na in s steze.
“Delo Michaela Masija je izjemno nehvaležno. Je direktor, sodnik in izvrševalec. Karkoli bi naredil, bi nekomu stopil na žulj. To so stvari, ki se dogajajo pod strašnih časovnih pritiskom. Rešitev, ki bo všeč vsemu, je iluzorno pričakovati, a mislim, da v ozadju ni bilo teorije zarote,” je naš sogovornik sprva nekoliko v bran stopil človeku, ujetemu med dvema ognjema.
Vroče dogajanje v zadnjih dveh krogih, ki razdvaja javnost:
“Nihče si ne želi, da bi se sezona končala za varnostnim avtomobilom. Masi je med dirko prejemal milijon sporočil. Obojni so mu jamrali v radijsko zvezo in poskušali vplivati. Prva stvar, ki bi jo moral storiti je to, da bi utišal te fante. Njegova največja napaka je, da je preveč demokratičen. Pri Bernieju Ecclestonu ni upal nihče niti kihniti, samo grdo jih je pogledal,” je dodal o Masiju, ki se je v zaključku sezone, ne le na dirki v Abu Dabiju, izkazal za premalo odločnega.
Spomin na zlate čase F1
Boj med Britancem in Nizozemcem je spomnil na legendarne boje Alaina Prosta in Ayrtona Senno, ki sta se pogosto posluževala agresivnih manevrov in so bili velikokrat čez mejo ter izjemno nevarni.
“Mislim, da je Hamilton letos po dolgih letih dobil pravega konkurenta. Ti fantje so absolutni profesionalci, če si dovolj, kot rečejo Angleži – pokvarjen, potem si na koncu lahko prvak. Kdor hoče bit prvak, mora biti prava rit, iti čez trupla, da bo to dosegel,” meni Zupančič.
Ujetniki razmer
Morda bi lahko bolje posredovali Nemci predvsem v taktičnem smislu in se s tem obvarovali pred morebitnim kaosom, a imeli so nekoliko zvezane roke, meni Zupančič. “Mercedes je postal ujetnik razmer na stezi. Dogajale so se stvari, ko se je treba hitro odločiti, pri Mercedesu so igrali na varno karto. Vedno, ko jih je Hamilton vprašal, če gre v bokse, so ga zavrnili, ker bi izgubil boljši položaj na stezi. Verstappen pa kadarkoli je šel v bokse, se je vrnil na drugo mesto, niso imeli česa izgubiti, Red Bull je šel na vse ali nič in dobil vse.”
Da je imel Nizozemec tako svobodne roke pri izbiri taktike, je posredno kriv tudi drugi Mercedes z Valtterijem Bottasom, ki se je izgubil v ozadju, medtem ko se je Sergio Perez v 20. krogu odlično postavil po robu Lewisu ter Maxu pomagal stopiti osem sekund zaostanka. “Absolutna legenda,” je po radijski zvezi pomoč moštvenega kolega pohvalil Verstappen.
Perez zadržuje Hamiltona:
“Delal je tisto, za kar ga plačajo. Lahko si predstavljate, kaj bi bilo, če bi tako Verstappna blokiral Bottas. Christian Horner in Helmut Marko bi letela gor in tistega reveža obesila,” je v smehu dejal Zupančič in se obregnil ob oba vodilna moža Red Bulla in Mercedesa. “Motijo me šefi ekip s tem nenehnim stokanjem in jokanjem ter kazanjem s prstom. Nekdo je dejal, da če se dirkača še obnašata normalno, sta ona dva kot dva majhna otroka, ki se kregata v peskovniku za isto lopatko.”
Ne glede na vse razprtije in obtoževanja, pa je nesporno, da je Verstappen letos vozil izjemno od prve do zadnje dirke. Vpisal je največ zmag (10), stopničk (18), največ krogov vodil (652) in v zadnjem krogu za prvi naslov ugnal sedemkratnega svetovnega prvaka.
“Verstappen je talent. Od začetka so mu to ubijali v glavo, se ga je to prijelo, a v napačno smer. Mislim, da ga je Helmut Marko uspel povleči za ušesa, omejili so tudi očeta Josa, ko je dobil v roke pravi dirkalnik, je lahko to pokazal. V tem letu je dozorel, videl, da zmore in zna, ne dvomi več vase,” meni strokovnjak za formulo ena.
Sezone je konec, s ponedeljkom se je tako že začelo odštevanje do nove sezone, ki bo prinesla tudi povsem nove dirkalnike. Karte bi se lahko torej po večletni dominaciji Mercedesa, ki je tudi letos osvojil naslov med konstruktorji, močno premešale. Do prvega treninga v Bahrajnu je od ponedeljka, 13. decembra, še 95 dni.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje