Pet desetletij na čelu ekipe v formuli ena, devet konstruktorskih in sedem posamičnih naslovov svetovnega prvaka, 114 zmag, 313 stopničk in sodelovanje z nekaterimi največjimi imeni motošporta, kakršna so Ayrton Senna, Nigel Mansell, Nelson Piquet, Keke Rosberg, Damon Hill, Alain Prost in Jacques Villeneuve. To je zapuščina Franka Williamsa, ki se je poslovil v nedeljo zjutraj v 80. letu starosti.
Sir Frank Williams je brez dvoma eden največjih, kar jih je videl obljubljeni svet hitrih avtomobilov, lepih deklet in vonja po gorivu. Z nenasitno obsedenostjo po hitrosti, ki se je rodila konec 50. let prejšnjega stoletja, ko ga je prijatelj zapeljal z Jaguarjem XK150, je prehodil pot od prodajalca v trgovini z živili, do predsednika moštva formule ena z najdaljšim stažem v zgodovini.
“Kot otrok sem tekal naokoli in se pretvarjal, da sem dirkalnik, takšne neumnosti sem počel,” je v dokumentarnem filmu Sky Sports razlagal Williams, ki je bil že od mladih let odločen, da se bo preizkusil v formuli ena.
Frank Williams v garaži svojega moštva:
Uresničil sanje, a v prvo spodletel
Sprva se je preizkušal kot voznik, a kmalu odkril, da enostavno ni dovolj nadarjen. Zato je volan zamenjal za orodje in postal mehanik. Ves ta čas je delal tudi kot prodajalec in varčeval, da bi en dan ustanovil svoje dirkaško moštvo. Sanje je naposled uresničil leta 1966 in odprl podjetje Frank Williams Racing Cars.
Formuli ena se je pridružil leta 1969, ko je od Brabhama odkupil šasijo, za voznika podpisal Piersa Couraga in z dvema drugima mestoma osvojil tudi prvi dve uvrstitvi na zmagovalni oder. Naslednja leta je bil daleč od najboljših mest.
Večino časa se je spopadal tudi s precejšnjimi finančnimi težavami. Tako je moral poslovne klice občasno opravljati tudi iz plačljivih govorilnic, ker je bil njegov telefon zaradi neplačanih računov izklopljen. S prispevki, da je moštvo ostalo v obratovanju, je pomagala tudi njegova žena Ginny. Naposled je bil prisiljen sprejeti partnerja in leta 1976 60 odstotkov ekipe prodal kanadskemu poslovnežu s slovenskimi koreninami Walterju Wolfu. Frank je ostal na čelu, vendar se po sezoni poslovil in ustanovil novo ekipo.
Leta 1977 se je rodil Williams Grand Prix Engineering, ki obstaja še danes in velja za eno najuspešnejših in tudi najbolj prepoznavnih ekip v zgodovini formule ena.
Neprekosljivi dvojec Williams – Head
Vse se je spremenilo, ko je združil moči z inženirjem Patrickom Headom, ki je kot tehnični direktor Williamsu služil kar 27 let in čigar podpis je na vseh zmagovalnih dirkalnikih.
“Franka sem spoznal konec leta 1975. Prejel sem klic, če bi se z njim srečal v njegovem podjetju v Readingu. O formuli ena nisem vedel ničesar, niti o Franku Williamsu, a bil sem brez prebite pare in z veseljem sprejel ponudbo, da se mu pridružim,” se je v dolgem zapisu, s katerim se je poklonil pokojnemu Franku, dogodkov izpred 46 let spominjal Patrick. Ko je ustanovil novo ekipo, mu je sledil.
Prve zmage sta se razveselila že leta 1979, ko je na VN Velike Britanije prvi ciljno črto prečkal Clay Regazzoni. Leto pozneje je osvojil tudi prvi naslov, tako v konstruktorskem kot dirkaškem seštevku, v katerem je bil najboljši Alan Jones.
Zlata 80. in 90. leta
Od leta 1980 do 1997 je bil Williams največkrat najboljše moštvo v karavani. Naslovu Alana Jonesa so sledili še Keke Rosberg (1982), Nelson Piquet (1987), Nigel Mansell (1992), Alain Prost (1993), Damon Hill (1996) in Jacques Villeneuve (1997), medtem so devetkrat postali tudi konstruktorski prvaki (1980, 1981, 1986, 1987, 1992, 1993, 1994, 1996, 1997).
“Frankova predanost in navdušenost nad uspehi na stezi je bila nalezljiva. Vse do zadnjega dne na čelu ekipe ga je bilo mogoče redno videti v tovarni, kjer je motiviral svoje zaposlene,” je o svojem nekdanjem šefu dodal Head.
Frank je bil obseden tudi s hitrimi vozniki in nad nikomer bolj kot Ayrtonom Senno. Več let mu je kravžljal živce v McLarnu, glavnem tekmecu Williamsa v prejšnjem stoletju. Leta 1994 mu je uspel veliki met in ga končno ujel v svojo mrežo.
Tragični nesreči
Nov dirkalnik je bil izjemno težaven za vožnjo, legendarni Brazilec je odstopil na vseh treh dirkah, na katerih je nastopil. Na zadnji usodno, ko je v Imoli zletel s steze zaradi napake na volanski letvi in pri polni hitrosti trčil v ogrado ter umrl, star komaj 34 let.
“Vem, kako je oče občudoval Ayrtona. Leta si ga je želel v Williamsu, nato se je le nekaj mesecev pozneje zgodilo nepredstavljivo. Oče je bil zlomljen,” se spominja njegova hči Claire Williams.
Hudo nesrečo je leta 1986 doživel tudi Frank. Na poti na letališče Paul Ricard je zletel s ceste in preživel, a utrpel težje poškodbe hrbtenjače, ki ga je za vedno prikovala na invalidski voziček.
“Williams je tisto, kar ga je gnalo. Njegova moč in trdoživost, da se je vrnil po takšni nesreči in postane tako dominanten, je zelo močno sporočilo,” je o težkih časih po poškodbi razlagala Claire, ki je kasneje postala tudi šefica moštva.
Zdrs na začelje
V novem tisočletju Williams ni več nikdar ponovil preteklih uspehov. Zadnja zmaga je prišla leta 2012, ko se je nenadejanega uspeha v Španiji veselil Pastor Maldonado.
Kmalu za tem je za rakom zbolela Ginny, ki je bila skozi vso kariero njegova največja opora. Še leta 2012 je Frank odstopil iz uprave Williamsa in zmanjšal svoje udejstvovanje v moštvu. Marca 2013 je Ginny pri 66 letih tudi umrla.
Glavno vlogo je prevzela Claire, družina Williams pa je moštvo prodala lani septembra, ko je na čelo prišlo podjetje Dorilton Capital, ki se je tudi zavezalo, da bo ime Williams ostalo v karavani formule ena.
“Sir Frank Williams je bila ena najbolj prijaznih oseb, kar sem jih spoznal. Kar je dosegel je nekaj posebnega. Do zadnjega dne je ostal dirkač in borec v srcu. Njegova zapuščina bo živela večno,” je po novici, da je Frank preminil, dejal Lewis Hamilton, sedemkratni svetovni prvak.
Prav Lewis je bil tudi zadnji, ki je Franka zapeljal po dirkališču. Zadnji krog je naredil pred VN Velike Britanije v Silverstonu, julija 2019.
VN Italije v Monzi, 6. septembra 2020, je bila še zadnja dirka, ko je bila na čelu ekipe družina Williams in s tem tudi legendarni Frank. Končala se je 52 let trajajoča era predanega moža, ki je že v mladih letih točno vedel, kakšna pot je pred njim.
“Gre za šport z veliko konkurenco, jaz pa sem zelo tekmovalna oseba. A nad vsem je želja po hitrosti,” je preprosto razmišljal Frank.
Frank Williams Racing Cars (1969 – 1976)
Število dirk: 105
Zmage: 0
Stopničke: 3
Prva startna mesta: 0
Najhitrejši krogi: 1
Williams Grand Prix Engineering (1977 – 2020)
Število dirk: 739
Zmage: 114
Stopničke: 313
Prva startna mesta: 128
Najhitrejši krogi: 133
Konstruktorski naslovi: 9
Posamični naslovi: 7
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje