Z jutrišnjim startom v albanskem Draču se začenja 108. izvedba dirke po Italiji. Kot glavni favorit na prvi grandtour sezone znova prihaja Slovenec, po slavju leta 2023 je to še drugič Primož Roglič. Kaj vse ga čaka na poti do prvega junijskega dneva v Rimu?
Po Budimpešti oziroma Madžarski leta 2022 se dirka po Italiji po treh letih znova začenja v tujini. Tokrat bo čast organizacije prve tritedenske dirke v sezoni sploh prvič v zgodovini pripadla Albaniji.
Giro se je do zdaj 14-krat začel izven meja Italije. Prvič leta 1965 v San Marinu, sledili pa so še Monako (1966), belgijski Verviers (1973), Vatikan (1974), Atene (1996), Nica (1998), Groningen (2002), belgijski Seraing (2006), Amsterdam (2010), danski Herning (2012), severnoirski Belfast (2014), nizozemski Apeldoorn (2016), izraelski Jeruzalem (2018) in Budimpešta (2022). Albanija in Drač torej obeležujeta petnajsti start izven Apeninskega polotoka.
Trasa Gira 2025. Foto: organizator
A nepoznavanje terena in nasploh kakovosti cest na zahodnem Balkanu je tisto, na kar poznavalci in strokovnjaki glasno opozarjajo. Že uvodni dan in 160 kilometrov ponuja pester začetek, pri čemer bo prvih 70 kilometrov popolna ravnina, potem pa bo na vrsti vzpon 2. kategorije na Gracen (13,5 km/5,2%). Spet sledi veliko ravnine in prvi prihod čez ciljno črto v prestolnici, kjer bosta odpeljana dva kroga s klancem na Surrel.
Tudi drugi dan dirkanja, ki ponuja 13,7-kilometrsko vožnjo na čas po ulicah Tirane, bo verjetno zahtevnejši, kot se zdi na prvi pogled. Kratka trasa poleg številnih počasnih, tudi 180-stopinjskih zavojev ponuja še vzpon na sredini trase – 1,2 kilometra s povprečnim 5,7-odstonim naklonom. Manj sprememb pa gre v skupnem seštevku pričakovati prvo nedeljo s startom in ciljem v Vlori. Tudi ta etapa vključuje dva kategorizirana klanca – omeniti velja predvsem Llogaro (10,7 km/7,4%), a ker je od vrha do cilja še 39 kilometrov spusta in ravnine, je težko verjeti, da bi to vplivalo na skupno razvrstitev.
Albanski trojček:
Dirka po Italiji 2025, 1. etapa. Foto: organizator Dirka po Italiji 2025, 2. etapa. Foto: organizator Dirka po Italiji 2025, 3. etapa. Foto: organizator
Po dnevu premora, ki bo namenjen prečkanju Jadranskega morja in prihodu v Italijo, se bo vse skupaj nadaljevalo na jugu. Tri dokaj ravninske oziroma za skupni seštevek verjetno neodločilne etape bodo italijansko pentljo od juga škornja oziroma od Apulije (Alberobello-Lecce), Matere (Ceglie Messapica-Matera) in Bazilikate (Potenza-Napoli) pripeljale že bolj severno do Kampanije. Sledi selitev v Abruce, kjer bo start sedme etape, ki pa bi lahko z zaključkom na Tagliacozzo (11,9 km/5,5%) že ponudila spopad kapetanov.
Sledi nova selitev na Jadransko obalo (Tagliacozzo-Castelraimondo) in nadaljnja pot proti severu, ki pa kljub hribovitim in razgibanim cestam ne bi smela pretirano vplivati na skupni seštevek. Najboljši bodo namreč zagotovo varčevali z močmi za zaključek prvega tedna, ki v 9. etapi ponuja pot od Gubbia v Umbriji do Siene v Toskani. Ta dan bo posvečen klasiki Strade Bianche in bo kolesarje peljal čez nekaj madamskih cest (pet odsekov v skupni dolžini 29,5 km) do tradicionalnega zaključka na Piazza del Campo. Dan, kjer dirke ne bo moč dobiti, lahko pa se jo izgubi.
Etape do konca prvega tedna:
Dirka po Italiji 2025, 4. etapa. Foto: organizator Dirka po Italiji 2025, 5. etapa. Foto: organizator Dirka po Italiji 2025, 6. etapa. Foto: organizator Dirka po Italiji 2025, 7. etapa. Foto: organizator Dirka po Italiji 2025, 8. etapa. Foto: organizator Dirka po Italiji 2025, 9. etapa. Foto: organizator
Po novem dnevu počitka bo 20. maja na sporedu še drugi in zadnji posamični kronometer na dirki. Slabih 29 kilometrov ravninske vožnje na čas od zgodovinskih mest Lucca do Pise vsebuje zgolj 150 metrov višinskih metrov, kar je odlična novica za specialiste za posebno kolesarsko disciplino, manj razveseljujoča pa za tiste, ki se na ‘kozah’ ne znajdejo tako dobro.
Dan zatem sledi selitev iz Toskane v Emilijo Romanjo (Viareggio-Castenovo Ne’Monti), pri čemer bo na vrsti tudi prvi klanec 1. kategorije na letošnji italijanski pentlji (Alpe San Pellegrino). Toda o zmagovalcu se bo verjetno odločalo na Pietri di Bismantovi (2. kategorije, 5,8 km/5,8%), od koder je do cilja še manj kot pet kilometrov.
Potem se bo karavana še naprej premikala proti severu (Modena-Viadana) in tudi vzhodu (Rovigo-Vicenza), na kar bo na predzadnjo soboto na dirki prišel vrhunec za slovenske navijače.
Trase etap 10-13:
Dirka po Italiji 2025, 10. etapa. Foto: organizator Dirka po Italiji 2025, 11. etapa. Foto: organizator Dirka po Italiji 2025, 12. etapa. Foto: organizator Dirka po Italiji 2025, 13. etapa. Foto: organizator
V 14. etapi – 24. maja – se bodo kolesarji na pot podali iz Trevisa v Benečiji, prečkali Furlanijo-Julijsko krajino in po dobrih 150 kilometrih (od skupno 195) pri Dobrovem prispeli v Slovenijo. V Goriških brdih jih čaka klanček v Gonjače, od koder se bodo vrnili v Italijo, nato pa ob menjavanju mejne strani odpeljali še dva mestna kroga v Novi Gorici. Tam, natančneje na Trgu Evrope, bo tudi cilj, ki bo obeležil novo gostovanje Gira na slovenskih cestah. Glede na povsem ravninsko traso (znotraj kroga v NG še dvakrat klanček na Saver) gre pričakovati sprinterski obračun.
“Slovenska” etapa:
Dirka po Italiji 2025, 14. etapa. Foto: organizator
Tudi zadnji dan drugega tedna bo potekal po Furlaniji-Julijski krajini, a končal se bo v sosednji pokrajini in istoimenskem mestu Asiagu. Trasa ponuja vsem Slovencem dobro znano Monte Grappo (25 km/5,7%), kjer je lani predzadnji dan rožnato majico dokončno potrdil Tadej Pogačar, a tokrat jo bodo kolesarji prečkali samo enkrat in še to daleč od cilja.
Dirka po Italiji 2025, 15. etapa. Foto: organizator
Če prva dva tedna vsaj na zemljevidu in prerezu dirke ne obljubljata veliko dogajanja med glavnimi favoriti, pa se bo to zelo verjetno spremenilo že takoj po tretjem in zadnjem prostem dnevu. Po začetku na beneški ravnini, zgolj 20 kilometrov severno od Padove (Piazzola sul Brenta), je čas za prvi pravi obisk Alp. Skoraj 4900 višinskih metrov na 199 kilometrih trase in štirje kategorizirani klanci, pri čemer pride najtežji – San Valentino (18,2 km/6,1%) povsem na koncu.
Dirka po Italiji 2025, 16. etapa. Foto: organizator
Nič kaj enostavnejši ne bo dan zatem, ko se bo vzpon začel že takoj po startu v San Michele all’Adige. Najprej čaka karavano prelaz Tonale (15,2 km/6%), po skoraj tridesetkilometrskem spustu pa še zloglasni Mortirolo (12,6km/7,6%), ki v najtežjih odsekih doseže tudi 16-odstotni naklon. A tudi to še ne bo dovolj, po strmem spustu sledi razgiban teren, kratek klanec na Le Motte, nato pa devet kilometrov spusta do cilja v Bormiu, prvega po letu 2017.
Dirka po Italiji 2025, 17. etapa. Foto: organizator
S prizorišča moških tekem v alpskem smučanju se bodo ‘preživeli’ preselili še bolj zahodno, v dolino Valtellina ob reki Addi in tik od Comskem jezeru. Tam bo start 18. etape, ki bo po prijaznem in glede na prejšnje dni pravzaprav ravninskem terenu kolesarje popeljala do Cesana Maderna tik nad Milanom.
Dirka po Italiji 2025, 18. etapa. Foto: organizator
A če je kdo pomislil, da je hudega že konec, se je močno zmotil. 19. etapa s startom v Bielli severovzhodno od Torina spet ponuja pet kategoriziranih klancev (Croce Serra, Col Tzecore, Col Saint-Pantaleon, Col de Joux, Antagnod) in znova skoraj 5000 višinskih metrov (4950). Tudi tokrat bodo to dolgi vzponi in spusti, zaključek v Champolucu pa bo tik ob meji s Švico.
Dirka po Italiji 2025, 19. etapa. Foto: organizator
Najboljše pa so organizatorji spet pustili za konec. Predzadnja etapa ima sicer manj višinskih metrov od prejšnje (4500 metrov), a je zaključek brutalen. Po začetku v Verresu se zdita prva dva klanca dneva (4. in 2. kategorije) smešno lahka v primerjavi s tem, kar sledi. Colle delle Finestre, najvišja točka letošnjega Gira (Cime Coppi z 2178 metri), ponuja idealno priložnost za zadnje spremembe v skupnem seštevku. 18,5 kilometra klanca s povprečnim naklonom 9,2 odstotka (v najhujših delih 14%) je teren, kjer bodo v ospredju ostali le še najboljši. A le če bo narava vse skupaj dovolila, saj je na prelazu še vedno veliko snega, ki ga organizatorji pospešeno odstranjujejo. Če tam odločitve še ne bo, pa sledi 18-kilometrski spust, nato pa še zadnji klanec do Sestriera (8 km/5,9%).
Dirka po Italiji 2025, 20. etapa. Foto: organizator
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!