Dirka po Sloveniji se je tudi zaradi vedno večje pokritosti na televizijskih zaslonih v zadnjih letih razvila v eno pomembnejših pripravljalnih dirk pred francoskim Tourom.
Letošnja izvedba dirke po Sloveniji se je začela z včerajšnjo etapo od Celja do Rogaške Slatine, na kateri je zmago slavil Nizozemec Dylan Groenewegen. To je vsaj malo razveselilo tudi fante iz nizozemske podružnice ameriške produkcijske hiše NEP. Ta namreč skrbi za prenos dirke na kanalih Eurosporta.
Projektni vodja na NEP-u je Nizozemec Patrick Oostema, ki mu je dirka po Sloveniji že precej znana. “Prvič smo bili tu leta 2017, ko je dirka po Sloveniji tudi postala bolj globalna. Takrat so zamenjali barvo majice iz rumene na zeleno in dirko začeli bolj promovirati,” se spominja dogajanja pred šestimi leti.
Oostema svojo nalogo v Sloveniji opiše takole: “Delamo televizijski prenos. Skrbimo za motorje s kamerami in opravljamo snemalne tehnike s helikopterji. S pomočjo satelitov skrbimo za to, da vsi na svetu vidijo dirko.”
V čem je Slovenija posebna in zakaj se pri nas počuti odlično? Oostema opaža: “Za nas je to prelepa država za delo. Ni niti malo takšna kot Nizozemska, ki je veliko bolj ravna. Tam so klanci le na jugu. Tu je veliko bolj hribovito, zato je okolje za dirko in televizijski prenos precej primernejše.”
Slovenija in Nizozemska sta kolesarski državi
Slovenski kolesarji so v zadnjih letih odskočili od konkurence, a tudi na Nizozemskem kolesarstvo ostaja izjemno priljubljeno: “Nimate le Slovenci zmagovalca Gira. Tudi Nizozemci ga imamo. Osvojil ga je Tom Dumoulin. Nizozemska je izjemno kolesarska držav. Ne tako kot Belgija, a vseeno precej. Glavni šport je sicer nogomet, je pa kolesarstvo po popularnosti takoj za njim. Vedno bolj pa je popularna tudi formula z Maxom Verstappnom.”
“Slovenija je v kolesarstvu v samem vrhu, zato je to še toliko bolj popularna destinacija za dirko,” dodaja. Tudi Nizozemci imajo na dirki po Sloveniji letos nekaj adutov. Med njimi so zmagovalec prve etape Dylan Groenewegen (Team Jayco-Alula), Ide Schelling (Bora – hansgrohe), ki je pred dvema letoma nekaj etap nosil pikčasto majico na dirki po Franciji, in Wout Poels (Bahrain – Victorious), ekipni sotekmovalec Mateja Mohoriča.
Dirka po Sloveniji je le ena izmed številnih dirk, ki jih pokriva NEP. “Smo tudi na dirki po Norveški, dirki po Hrvaški, UAE Touru, dirki po Avstraliji, lani smo tam pokrivali še svetovno prvenstvo, ki nas letos čaka v Glasgowu. Veliko je takšnih in drugačnih dirk,” pravi Oostema.
Kako poteka nastajanje prenosa?
Kako pa se pokrivanje slovenskega Toura razlikuje od drugih dirk? “Je precej podobno. Trenutno se nahajamo na cilju prve etape. Postavili smo svoj tovornjak in žerjav za lovljenje signala. Ob določenem času je naše letalo sedem do osem kilometrov nad nami. Letalo leti prek GPS-a, signal dobi iz motorjev. Konstanto sledi dirki in dobiva signal. Nato se pridružijo helikopterji, ki povezujejo letalo z nami “na tleh”. Signal po kablu dobimo v naš tovornjak, kjer preverjamo, če je s sliko vse v redu. Nato pa se direktor odloči, kaj bodo videli ljudje na televiziji. Direktor ima na voljo veliko različnih posnetkov, najpomembnejši pri tem so motoristi in helikopterji. Na cilju so kamere tudi fiksne,” opisuje svoje naloge.
Oostema je vesel velike novosti na letošnji dirki po Sloveniji: “Direktor se lahko odloča med tremi različnimi kamerami na motorjih in dvema helikopterjema, kar je novost na dirki po Sloveniji. Lani smo imeli še samo enega. To dirko naredi veliko boljšo, vidimo lahko, da dirka napreduje, kar je zelo dobro.”
Kaj vse imajo še pri podjetju NEP pod svojim okriljem? “Spremljamo maratone, triatlone, smučarske teke. Smo pa tudi izven športa. Pokrivamo na primer, če kakšna križarka opravi svojo prvo plovbo. A največ je kolesarstva.”
NEP ima tudi oddelek za ostale športne panoge in dogodke, kot so nogometne in košarkarske tekme, pokrivanje teh pa se precej razlikuje od pokrivanja kolesarstva. “Tam so kamere fiksne. Pri kolesarstvu je drugače. Zanesti se moraš na brezžični signal, ne na kabel. Ne le nekaj sto metrov, pokrivaš površino, v velikosti več kilometrov. V tem smo specializirani.”
Izzivi in težave
Več kot očitno je, da prenos kolesarskih dirk zahteva veliko tehničnega znanja. S katerimi težavami in izzivi se soočajo skozi dirko? “Pokrivanje dirke nam lahko močno otežijo gore. Če je med nami in glavnino, ki je petdeset kilometrov stran, gora, potrebujemo najti novo lokacijo, da dobimo signal, od tam pa ga pošljemo še do ciljne črte. To je najtežje,” pravi Oostema. “A konec koncev je glavno samo to, da dostavimo sliko, saj v nasprotnem primeru nihče ne bo videl dirke. To je tudi velika odgovornost.”
Podobno kot kolesarji morajo tudi ljudje, ki skrbijo za televizijske prenose, v naprej preveriti traso in nekatere odseke prihajajočih dirk. “Pred vsako večetapno dirko preverimo vse ciljne lokacije, da vidimo, kakšne tehnične težave lahko pričakujemo. Za zdaj na letošnji dirki po Sloveniji ne vidimo, da bi imeli kje večje probleme,” pravi. “Tudi mi smo bili v Sloveniji že pred dirko, da smo preverili vse lokacije in zaključke. To delamo že veliko let, zato večino lokacij poznamo in jih ne potrebujemo obiskati vsako leto. Če imamo kakšne dvome, jih moramo seveda pred dirko odpraviti, tudi s pomočjo organizatorjev.”
Seveda smo Nizozemce povprašali tudi o nizozemski ekipi Jumbo-Vismi in slovenskem šampionu Primožu Rogliču. A Patrick Oostema je v smehu povedal le: “Ne spremljam veliko kolesarstva, sem bolj tehnični mojster.”
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!