Hrvaško srečanje s fenomenom, ki je spremenil športni svet

Košarka 1. Sep. 202110:12
Delite:
Michael Jordan, foto: Guliverimage

Čeprav je od njegove zadnje tekme minilo že več kot 18 let, od njegovih zlatih igralnih časov pa krepko več kot dve desetletji, je Michael Jordan še vedno zmožen zasenčiti vsakega aktualnega ali nekdanjega košarkarskega zvezdnika. Nedavni obisk hrvaške obale je le potrdil njegovo zvezdniško nesmrtnost. Navsezadnje gre za moža, ki ni spremenil le košarkarske igre, temveč je preoblikoval definicijo trženja športnika kot blagovne znamke.

Zveni kot klasični poletni deja vu. Zvezdniški obisk hrvaške obale. Ko ugledajo znan obraz, najprej završi med domačini. Nato socialna omrežja in medije preplavijo amaterske fotografije. Sledi svojevrstna paparazzo zaseda, ki preži na kadre na prestižni jahti. Nato se s trenutki srečanj z znano osebnostjo pohvalijo turisti. Tako je bilo, ko je Dalmacijo obiskal Magic Johnson. Podobno je bilo, ko se je pri sosedih mudil Chrstiano Ronaldo. Ali pa Shaquille O’Neal. Pa še kdo bi se našel.

Redko se pojavi v javnosti. Med drugim se je ob vdovi Kobeja Bryanta na komemoraciji v spomin na zvezdnika LA Lakers

V minulem tednu pa ob preletu hrvaških medijev ni bilo mogoče spregledati, da je Split, Šibenik, Dubrovnik in več bližnjih otokov obiskal Michael Jordan. Nekdanji ameriški košarkar je namreč z zasebnim letalom pristal v Splitu. Kmalu zatem se je vkrcal na skoraj 100-metrsko jahto, za katero so mediji hitro izbrskali, da je zanjo v pičlem tednu treba odšteti milijon evrov. Resničnostnega šova z naslovom ’’Kdo je videl Jordana?’’ medtem še kar ni konec. Preselil se je v Črno goro.

Foto: Guliverimage

A čeprav se vselej ljudje radi ozirajo tudi za globalno precej manj znanimi obrazi, dvomov o tem, da bo Jadran obiskala še kakšna “velika riba”, pa prav tako ni, je medijski prah okrog obiska enega najbolj znanih športnikov vseh časov vendarle priložnost za odstiranje drugačnih poglavij. Kdo pravzaprav je Michael Jordan? In zakaj ni ’’le’’ nekdanji košarkar?

Največji

Število šampionskih prstanov, število priznanj za najkoristnejšega košarkarja, število tekem ali sezon v ligi, največ doseženih točk … V nobeni od kategorij Michael Jordan ni na prvem mestu. Pa vseeno bi verjetno v anketi, kdo je (bil) najboljši košarkar v zgodovini, kar je seveda večinoma stvar subjektivne presoje, prav MJ 23 prejel največ glasov.

Foto: Guliverimage

V prvi vrsti zaradi zmagovalne miselnosti, igralske atraktivnosti, specifičnega značaja, poosebljene tekmovalnosti, dominantnosti na vrhuncu kariere, vpliva na športno okolje … Resda še pred razmahom socialnih omrežij, vseeno pa že globoko v času, ko je bila ameriška košarka dobro uveljavljen globalni televizijski produkt, glavni akterji pa zvezdniki, ki presegajo košarkarska igrišča. Prav Jordan je prebil ta zid.

Bil je mož, ki je osvajal lovorike, z ikoničnimi meti odločal tekme in bil nesporni vodja svoje ekipe. Bil je prvi obraz Chicago Bulls v obdobju, ko je bila to ena najbolj udarnih ekip v zgodovini košarke. Šestkrat je bil prvak lige, vselej tudi MVP finala. Petkrat je bil tudi izbran za najkoristnejšega igralca rednega dela. Dvakrat je osvojil olimpijsko zlato, tudi leta 1992, ko je bil prvi obraz sanjskega moštva v Barceloni.

Milijarder

Foto: Guliverimage

Po drugi strani pa danes 58-letni Američan pooseblja športno zvezdništvo in trženjstvo. Predstavlja vse tisto, zaradi česar šport ni le igra, temveč zelo dobičkonosen posel. Danes je na tem področju celo precej “močnejši”, kot je bil v času aktivne kariere. V času aktivne kariere je bil le v dveh sezonah najbolje plačani igralec lige NBA. S klubskimi pogodbami je namreč zaslužil dobrih 86 milijonov ameriških dolarjev. Glede na današnje vrtoglave plače v severnoameriški poklicni ligi – “le” 86 milijonov. Tudi inflacijski preračun nas pripelje do dobrih 144 milijonov, s čimer v novi eri ne bi konkuriral najbogatejšim v ligi. A že med kariero se je podpisal pod nekaj odmevnih sponzorskih pogodb (Coca-Cola, McDonald’s, Getorade …), pozneje pa si je zgradil svojevrsten imperij.

Na svetu naj bi bilo 2.755 milijarderjev. Jordan je med njimi. Kot prvi športnik. Njegovo premoženje je ocenjeno na 1,6 milijarde ameriških dolarjev oziroma 1,3 milijarde evrov. Zakaj? Kako? Preprosto, ker je še vedno Michael Jordan. Tudi za rodove, ki ga niso videli kot aktivnega igralca, a dobro vedo, kdo je bil, predvsem pa z veseljem kupujejo artikle z njegovim logotipom. Ta je svojevrsten športni statusni simbol. Pa tudi poslovne žilice mu ne gre očitati.

Njegov najbolj zajeten finančni vir je prav Nike, pod okriljem katerega spada blagovna znamka Jordan. Znameniti ponudnik športne opreme se je prav z Jordanom kot prvim obrazom dvignil nad tekmece. Partnerja sta začela sodelovati leta 1984. Tedaj z zneskom 500 tisoč dolarjev. “Ljubezen” je ostala tudi po koncu njegove športne poti. In se razvila v milijardni posel.

Foto: Guliverimage

Več specializiranih ekonomskih in športnih medijev, med njimi tudi Forbes, navaja, da naj bi na račun licenčnin na leto zaslužil več kot 130 milijonov dolarjev. Prav pred kratkim je v javnost pricurljala novica o tem, da zasluži pet odstotkov od vsakega prodanega artikla francoskega nogometnega velikana PSG. Ko je zanj ta mesec podpisal Lionel Messi, naj bi Jordan že v prvem tednu zaslužil sedem milijonov dolarjev. Tudi Luka Dončić, ki je podpisal pogodbo z znamko Jordan, je zanj podobna naložba.

Poleg tega se je veliko ukvarjal z raznoraznimi investicijami. Znan je njegov 200-milijonski vložek v podjetje Dapper Labs. Pa sodelovanje s stavniško združbo DraftKings, ponudnikom športnih podatkov Sportradar, podjetjem Gigster … Je tudi lastnik košarkarskega moštva Charlotte Hornets. Vlagal je še v golf, Nascar, baseball, nepremičnine, restavracije … Njegov denar se vrti. Kot žoga, ki jo je večkrat v ključnih trenutkih sprožil proti obroču. Vedno ni zadel. Kot tudi pri naložbah ne. Vseeno pa je tudi na poslovnem parketu zmagovalec.

Komentari

Vaš komentar