Z današnjo novinarsko konferenco in jutrišnjim startom v Celju se začenja 29. izvedba kolesarske dirke po Sloveniji. Na njej ne bo nastopil branilec zadnjih dveh skupnih zmag Tadej Pogačar, zato je zelo verjetno, da bo zeleno majico v nedeljo oblekel nov zmagovalec. Tu so glavne informacije, preden se karavana poda na 833,3 kilometra dolgo pot do Novega mesta.
Če je Tadej Pogačar v minulih dveh sezonah za zadnjo pripravljalno dirko pred vrhuncem sezone – dirko po Franciji – izbral slovensko pentljo in jo v obeh izvedbah tudi zanesljivo osvojil, tokrat številke ena na svetu ne bo na startu. Zaradi še vedno trajajočega okrevanja po zlomu in operaciji zapestja se bo pred Tourom preizkusil le na državnem prvenstvu (v četrtek, 22. junija, v kronometru na Pokljuki in v nedeljo, 25. junija, na cestni dirki v Radovljici).
Čeprav je 29. izvedba dirke po Sloveniji v letu, ko sicer obeležujemo 30. obletnico od prve, ostala brez prvega zvezdnika, pa na najvišje rangirani večdnevni preizkušnji po naših cestah lahko pričakujemo razburljivo dirkanje. Morda še bolj, saj med kolesarji pred petdnevnim popotovanjem od Celja do Novega mesta ni tako izrazitega favorita.
1. Koliko Slovencev?
Če je lani od takratne osmerice Slovencev v svetovni seriji na domačih tleh nastopilo kar sedem tekmovalcev – manjkal je zgolj Primož Roglič – je ta številka tokrat precej nižja. Rogliča ni zraven niti tokrat, zaradi že omenjenih razlogov dirko izpušča Pogačar. Na startu ni niti Jana Tratnika, ki okreva po operaciji kolena, Jan Polanc pa je zaradi težav s srcem pred tedni končal kariero. Manjkal bo tudi Matevž Govekar (Bahrain Victorious).
Od aktivne sedmerice na najvišjem rangu se tako na slovenske ceste znova vračajo Luka Mezgec (Jayco AlUla), Matej Mohorič (Bahrain Victorious), z visokimi cilji pa tudi sokapetan pri UAE Emirates Domen Novak.
Kot se domačo dirko spodobi, bodo nastope še Cycling Team iz Kranja, Ljubljana Gusto Santic in klub, ki bdi nad organizacijo – Adria Mobil. V dresu Novomeščanov se bo kot državni prvak občinstvu ob trasi predstavil še vedno aktualni državni prvak Kristijan Koren. Ne smemo pozabiti niti na slovensko reprezentanco,v katerih je znova sedem mest.
Slovenci na letošnji Dirki po Sloveniji:
UAE Emirates: Domen Novak
Team Jayco AlUla: Luka Mezgec
Bahrain Victorious: Matej Mohorič
Adria Mobil: Tilen Finkšt, Gal Glivar, Kristjan Hočevar, Aljaž Jarc, Kristijan Koren, Boštjan Murn
Cycling Team Kranj: Vid Jeromel, Nejc Komac, Gašper Otoničar, Teo Pečnik, Grega Podlesnik, Jaka Vovk, Luka Ziherl
Ljubljana Gusto Santic: Natan Gregorčič, Jernej Hribar, Fabijan Kralj, Anže Skok, Andrej Dan Tomšič
Reprezentanca Slovenije: Marko Pavlič, Matic Žumer, Luka Vrhovnik, Mihael Štajnar, Jaka Primožič, Matija Gregor Černe, Primož Kirbiš
*imena še niso uradno potrjena
2. Tuji zvezdniki
Startna lista sicer še ni v celoti potrjena, a že zdaj je jasno, da je na njej tudi tokrat kar nekaj zvezdniških imen tudi med tujci. Med njimi je zagotovo največje ime Dylan Groenewegen (Jayco AlUla), nizozemski sprinter, ki se na pobudo Luke Mezgeca rad vrača v Slovenijo.
Po letu premora je znova zraven Italijan Diego Ulissi (UAE Emirates), ki bo skušal postati sploh prvi tekmovalec s tremi skupnimi zmagami na dirki po Sloveniji, a še ni znano, kdo bo imel med njim in Novakom kapetansko vlogo ob odsotnosti Pogačarja. Emirati bodo na dirko pripeljali še Belgijca Tima Wellensa, Kolumbijca Juana Sebastiana Molana in Portugalca Ruija Oliveiro. V dresu Bahraina bo zraven spet nemški sprinter Phil Bauhaus, pri Bori Hansgrohe pa Ide Schelling. Z etapno zmago z Gira pa se z odlično popotnico na sončno stran Alp podaja tudi italijanski državni prvak Filippo Zana …
3. Seznam ekip
Skupno bo na dirki nastopilo 20 ekip, kar sta dve manj kot lani. Iz svetovne serije (WorldTour) prihajajo iste štiri – Bora Hansgrohe, Team Jayco AlUla, Bahrain Victorious in UAE Emirates.
Deset jih prihaja iz drugega razreda svetovnega kolesarstva (ProTour): Euskaltel-Euskadi, Equipo Kern Pharma, Q36,5 Pro Cycling Tram, Caja Rural Seguros RGA, Human Powered Health, Bingoal Powels Sauces WB, Green Project-Bardiani CSF-Faizane, Eolo-Kometa, Team Corratec, Tudor Pro Cycling Team.
Pet, od tega tri slovenske, nosijo naziv kontinentalnih moštev: Adria Mobil, Cycling Team Kranj, Ljubljana Gusto Santic, Team Vorarlberg, RRK Group-Pierre Baguette-Benzinol. Zraven pa je še nacionalna ekipa Slovenije.
Celotno, a zaenkrat še neuradno in nedokončano, startno listo najdete tukaj.
4. Trasa s ključnimi deli
Dirka je znova sestavljena iz petih etap, v katerih ni kronometra. Skupna dolžina je 833,3 kilometra.
1. etapa: Celje – Rogaška Slatina (188,6 km)
Vse skupaj se v sredo začenja v Celju, ki je bilo lani izbrano za najboljšega gostitelja dirke. Trasa iz knežjega mesta pelje proti Vojniku in nato do Polzele. V Braslovčah prvi leteči cilj na dirki, od tam pa proti severu skozi Šmartno ob Paki in Šoštanju. Zavoj nazaj proti vzhodu do Velenja in Dobrne ter brez kategoriziranega vzpona do Zreč. Od Slovenskih Konjic znova proti jugu do Žičke Kartuzije (vzpon četrte kategorije), letečih sprintov v Šentjurju in Šmarju pri Jelšah, zaključek pa tradicionalno v Rogaški Slatini.
Etapa z ogromno manjšimi vzponi, skupaj skoraj dva tisoč metrov višinske razlike. Zato ne gre pričakovati cilja glavnine, pač pa manjše skupine kolesarjev.
2. etapa: Žalec – Ormož (163,1 km)
Start v prestolnici pivovarstva s krogom do Prebolda, nato pa do Celja in Štor z letečim ciljem. Znova skozi Šentjur, Šmarje pri Jelšah in do Rogaške Slatine, od tam pa proti severu. Stoperce (vzpon četrte kategorije) in leteči sprinti v Braslovčah, Kidričevem in Vidmu pri Ptuju bodo razvneli boj za rdečo majico, od tam pa nato skozi Cirkulane in Gorišnico do ciljne črte v Ormožu. A šele prvič, saj čaka karavano še krajši vzpon na Jeruzalem, nato pa znova do znanega vinarskega središča.
Razgibana etapa, ki pa bi kljub zaključnemu klančku lahko prinesla sprint glavnine.
3. etapa: Grosuplje – Postojna (173,4 km)
Po nekajletnem premoru vrnitev Grosuplje. Od tam po ravnivni do Škofljice in vmesnega sprinta v Igu, nato pa se začenja težji del dneva. Vzpon na Rakitno (druga kategorija) bi že lahko razredčil glavnino, sledi pot do Postojne. Tam še vzpon na Planino (4. kategorije), po prečkanju ciljne črte pa pot proti jugu do Ilirske Bistrice (leteči sprint), Velike Bukovice in vzpona na Šembije (3. kategorije). Pot proti severu in cilj v Postojni prav tam kot lani.
4. etapa: Ljubljana – Kobarid (165,6 km)
Po tradiciji zadnjih let naziv kraljeve etapa pripada sobotni. Start na Kongresnem trgu v Ljubljani, od tam pa po Tržaški cesti proti Polhograjskim dolomitom. Vzpon na Topol (3. kategorije), spust do Medvod (leteči sprint) in pot proti Škofji Loki (leteči sprint). Od tam v nasprotni smeri trase Maratona Franje do Kladij (vzpon 3. kategorije), a najtežje šele prihaja. Od Cerknega do Tolmina (leteči sprint) ravninski del, nato pa dvojni vzpon na Kolovrat (vzpon 1. kategorije) – 10,3 kilometra in povprečni naklon 9,5 odstotka. Dolg spust do Kobarida, a zmagovalec etape in verjetno tudi dirke bo znan že na vzponu.
5. etapa: Vrhnika – Novo mesto (142,6 km)
Najkrajša etapa dirke je zelo podobna lanski, čeprav je začetek po startu v mestu Ivana Cankarja malenkost drugačen. Vzpon na Zaplano (vzpon 3. kategorije), nato pa ravninski del do Iga in Škofljice (leteči sprint), ki karavano popelje na Dolenjsko. Še dva sprinta med etapo (Višnja gora in Trebnje), kmalu prihod v Novo mesto. Čez ciljno črto, nato pa zaključni krog čez lansko novost – Trško goro (vzpon 3. kategorije). Prav to bo razredčilo skupino v lovu na etapno zmago na Glavnem trgu dolenjske prestolnice.
5. Nagrade
Finančna pogača dirke po Sloveniji je praktično identična lanski. Zmagovalec posamezne etape bo prejel 3615 evrov, drugi 1805 evrov, tretji 905 evrov … Vodilnemu v seštevku za zeleno majico bo po vsaki etapi pripadlo 80 evrov, za vse ostale majice pa 50 evrov. Zeleni dres bo največ vreden tudi na koncu, skupna zmaga prinaša 9038 evrov, drugo mesto 4513 evrov, tretje 2263 evrov … Osvojitev katere koli druge majice pomeni 250 evrov za prvouvrščenega, 400 evrov pa bo dobila tudi najboljša ekipa v generalni razvrstitvi. Skupno je sicer nagradni sklad dvesto evrov nižji kot lani in znaša 70.775 evrov.
Nagradni sklad:
Etapne nagrade: 1. mesto (3615 evrov), 2. (1805), 3. (905), 4. (455), 5. (365), 6. (270), 7. (270), 8. (180), 9. (180), 10. – 20. (95).
Nošenje majice po etapi: zelena (80 evrov), rdeča (50 evrov), modra (50 evrov), bela (50 evrov)
Skupni seštevek: 1. mesto (9038 evrov), 2. (4513), 3. (2263), 4. (1138), 5. (913), 6. (675), 7. (675), 8. (450), 9. (450), 10. – 20. (237,5).
Skupni seštevek ostalih majic: rdeča (250 evrov), modra (250 evrov), bela (250 evrov)
Generalna razvrstitev ekip: 1. mesto (400 evrov), 2. mesto (200 evrov), 3. mesto (100 evrov)
6. Proračun
Prav tako kot finančne nagrade je lanskemu zelo podoben tudi proračun. Tudi v 29. izvedbi dirke po Sloveniji znaša približno milijon in dvesto tisoč evrov. Šele drugič v zgodovini je ta številka šestmestna.
7. Pomen majic
Glavna majica na dirki po Sloveniji je zelena majica. Nosi jo vodilni tekmovalec skupnega seštevka, uveljavila pa se je leta 2017, ko so organizatorji kolesarski boj na slovenskih cestah poimenovali s sloganom ’fight for green’. Slovenija je v svetu poznana kot zelena dežela, obenem pa ta slogan v ozadju skriva še globlji pomen trajnostne zaveze okolju.
Ob zeleni so pomembne še rdeča majica za vodilnega v razvrstitvi po točkah (ti se delijo na vmesnih in končnih ciljih), morda majica vodilnega v razvrstitvi gorskih ciljev in bela majica, ki pripada najboljšemu kolesarju v skupnemu seštevku, ki ima 23 let ali manj.
8. Lahko Ulissi spiše zgodovino?
Vse do prve izvedbe leta 1993 dirka po Sloveniji predstavlja vrhunec kolesarske sezone na naših tleh. To tradicijo sta prekinila zgolj pomanjkanje finančnih sredstev (1997) in pandemija koronavirusa (2020), zaradi česar je letos pred nami 29. izvedba slovenske pentlje.
Do danes se je končne zmage veselilo 23 kolesarjev, med katerimi pa je le petim uspelo slaviti več kot enkrat. Dvakrat so bili od Slovencev najboljši Mitja Mahorič, Jure Golčer, Primož Roglič in Tadej Pogačar, kot edinemu tujcu pa je to uspelo Italijanu Diegu Ulissiju. Ob odsotnosti nesporne številke ena v moštvu UAE Emirates se mu ponuja idealna priložnost, da se zapiše v zgodovino dirke po Sloveniji in po letih 2011 in 2019 vpiše hat-trick.
V 28 izvedbah so Slovenci zmagali 13-krat, s čimer le še za zmago zaostajajo za tujimi kolesarji.
Države s skupno zmago na Dirki po Sloveniji:
Slovenija: 13 – Boris Premužič 1993, Valter Bonča 1995, Branko Filip 1998, Martin Derganc 2000, Mitja Mahorič 2003, 2004, Tomaž Nose 2007, Jure Golčer 2008, Janez Brajkovič 2012, Primož Roglič 2015, 2018, Tadej Pogačar 2021, 2022
Italija: 4 – Lorenzo di Silvestro 1996, Vincenzo Nibali 2010, Diego Ulissi 2011, 2019
Rusija: 2 – Faat Zakirov 2001, Evgenij Petrov 2002
Poljska: 2 – Przemyslaw Niemiec 2005, Rafal Majka 2017
Nemčija: 1 – Tobias Steinhauser 1994
Zimbabve: 1 – Lorenzo di Silvestro 1996
Danska: 1 – Jakob Fuglsang 2009
Hrvaška: 1 – Radoslav Rogina 2013
Portugalska: 1 – Tiago Machado 2014
Estonija: 1 – Rein Taaramae 2016
* Zmaga iz leta 2006 je bila Tomažu Nosetu zaradi dopinškega prekrška naknadno odvzeta.
Zadnjih 10 zmagovalcev Dirke po Sloveniji:
2022: Tadej Pogačar (UAE Emirates)
2021: Tadej Pogačar (UAE Emirates)
2019: Diego Ulissi (UAE Emirates)
2018: Primož Roglič (Lotto NL Jumbo)
2017: Rafal Majka (Bora Hansgrohe)
2016: Rein Taarame (Katjuša)
2015: Primož Roglič (Adria Mobil)
2014: Tiago Machado (Netap Endura)
2013: Radoslav Rogina (Adria Mobil)
2012: Janez Brajkovič (Astana)
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!